Sökning: "barnbok analys"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden barnbok analys.

  1. 1. Barnbokens normer : En analys av normer i barnlitteraturen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskap

    Författare :Malin Bergström; [2021]
    Nyckelord :Barnlitteratur; barnbok; barnböcker; norm; normer;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om genusnormer, sociala normer och samhällsnormer i den mest populära svenska barnlitteraturen år 2019. Studien är baserad på tre böcker skrivna av svenska författare och menade för barn i åldrarna 6–10. Syftet med studien är att skapa en insikt i de normer som barn möter i litteraturen menad för dem. LÄS MER

  2. 2. ”Den goda barnboken” - En studie om pedagogers föreställningar om vad en god barnbok är

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ann-Charlotte Olofsson; Linda Holst; [2020]
    Nyckelord :Förskola; pedagoger; barnlitteratur; diskursanalys; diskursteori;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka diskursen pedagogers föreställningar om vad som är en god barnbok inom förskolans verksamheter. Metoden som använts är en kvalitativ och ostrukturerad intervjuform. Vi väljer att använda oss av en diskursanalytisk ansats både som teori och analysmetod. LÄS MER

  3. 3. Den undervisande barnboken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emelie Gradinaj; Sofie Persson; [2019]
    Nyckelord :Barnbok; Högläsning; Litearcy; Undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete är att undersöka hur barnboken kan användas som ett pedagogiskt redskap i förskolan. Vi vill veta hur verksam personal inom förskolan väljer att använda sig av barnböcker, hur de väljer bok och hur de väljer att därefter arbeta vidare med bokens innehåll. LÄS MER

  4. 4. Flykten från barndomen

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Melina Guzmán; [2016]
    Nyckelord :Barnbok; Barndom; Barndomssociologi; Förskola; Innehållsanalys; Tidsepok;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att med innehållsanalys undersöka hur barndomen i barnböcker genom olika tidsepoker med olika författare skrivits fram. I sökandet av tidigare gjorda studier kring ämnet fann jag undersökningar med liknande fokus, nämligen ett fokus på barndom. LÄS MER

  5. 5. Virvla och piraterna : ett verktyg för pedagoger i arbetet med barn i koncentrationssvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elina Huotari; Eriksson Nathalie; [2014]
    Nyckelord :specialpedagogik; självkänsla; identitetsutveckling; barnbok; koncentrationssvårigheter;

    Sammanfattning : Syftet med vår rapport är att undersöka barnlitteraturen som ett specialpedagogiskt verktyg. Vi lyfter barnlitteraturens möjligheter och vi vill bidra med ett specialpedagogiskt verktyg. Vi har producerat en bilderbok som riktar sig främst till barn i koncentrationssvårigheter i åldrarna 3 till 5år. LÄS MER