Sökning: "barnbok lärande"
Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden barnbok lärande.
1. Boksamtal och språkutveckling i förskolan - en kvalitativ studie med tre olika barnböcker
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur boksamtal och samspel kan bli ett verktyg för barns utveckling av språket. Våra forskningsfrågor är: Hur anser pedagoger att boksamtal/dialogisk läsning bidrar till barnens språkutveckling?, Hur upplever pedagoger att ikonotexten påverkar barns förståelse av en bok? och Ser vi någon skillnad i samspelet mellan barnen och förskolläraren om boken är en bilderbok jämfört med bildberättelse eller en illustrerad småbarnsbok? Studien är kvalitativ eftersom metoderna vi har använt är intervjuer med två förskollärare och sex videoobservationer av boksamtal förskollärarna har haft med en liten barngrupp. LÄS MER
2. Mosshumlan hjälper djuren : En barnbok om rödlistade djur som kan stödja förskollärare i undervisningen om hållbar utveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Idag råder en global problematik i miljön och i det förändrade klimatet, vilket påverkar allt levande på vår planet. Det krävs därför att människan anpassar sina handlingar för att växla om till en hållbar utveckling. LÄS MER
3. I barnbokens värld - vägar in i barnboken och vidare ut i världen. : Förskollärares didaktiska resonemang och pedagogiska arbete med att levandegöra barnboken
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : I denna studie vill vi bidra med kunskap om hur man kan använda barnboken som redskap i förskolans verksamhet. Syftet med studien är att synliggöra förskollärares beskrivningar av hur de arbetar med att levandegöra barnböcker i förskolemiljön. LÄS MER
4. Barns uppfattningar om luft i boksamtal : En kvalitativ innehållsanalys av barnböcker och boksamtal i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur luft framställs i barnböcker och vad barn urskiljer om luft i boksamtal. Datainsamlingsmetoden för studien består av kvalitativ innehållsanalys av ett begränsat antal barnböcker och fyra boksamtal med barn i förskolan. LÄS MER
5. Barnbokens betydelse för barns lärande och utveckling i förskolan - ur förskollärares och barnskötares perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med vår studie var att ta reda på hur förskolepersonal resonerar kring barnbokens funktion för barns lärande och utveckling. Finns det ett syfte med valet av barnbok? Hur blir alla barn delaktiga under en lässtund och hur arbetar pedagoger för att få alla barns röster och önskemål tillgodosedda? Finns en bakomliggande tanke när det gäller val av barnbok? Vi har intervjuat fyra förskollärare och fyra barnskötare på två olika förskolor. LÄS MER