Sökning: "barnbok"

Visar resultat 11 - 15 av 131 uppsatser innehållade ordet barnbok.

  1. 11. En liten hund med stora känslor : Information om hundars kroppsspråk för barn

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Nathalie Sjögren; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Undersökningar visar att barn kan ha stor nytta av att interagera med hundar. Samvaron mellan hundar och människor har många positiva effekter och ökar vårt välmående. Men rapporter visar också att det finns negativa aspekter som uppkommer av vår interaktion med hundar. Barn i synnerhet löper stor risk att bli bitna av hundar. LÄS MER

  2. 12. Barnbok- att stötta upp ett bordsben eller ett boksamtal? : En kvalitativstudie kring hur förskollärare arbetar med boksamtal och medvetna val av litteratur.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Malin Käll; Mathilda Sund; [2022]
    Nyckelord :Dialogisk högläsning; Boksamtal i förskolan; Sociokulturell; Observation; Intervju;

    Sammanfattning : Det är vida belagt att boksamtal under högläsning gynnar barns språkutveckling och bidrar till utökat ordförråd. Syftet med denna undersökning är att se om boksamtal praktiseras under läsvilan inom förskolan samt hur förskollärarna upplever att de arbetar med boksamtal. LÄS MER

  3. 13. Vilka böcker finns i din bokhylla?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Emma Persson; Erika Nielsen; [2021]
    Nyckelord :Barndomssociologi; Barnlitteratur; Bourdieu; Förskolebibliotek; Urval;

    Sammanfattning :  Syftet med studien är att undersöka bibliotekariers och förskolepedagogers (läsombud) förhållningssätt, tankar och idéer angående vilka böcker barnen kommer i kontakt med, hur böckerna i sin tur används och vilka aktörer som har en aktiv roll i urvalsprocessen.  För att forska kring detta valde vi att utgå ifrån en kvalitativ undersökningsmetod som fokuserade på intervjuer med personer från två olika institutioner som båda har en påverkande roll i utbudet av barnlitteratur som barnen får ta del av. LÄS MER

  4. 14. Digital eller fysisk barnlitteratur? : Förskollärarens erfarenhet av digital och fysisk barnlitteratur som pedagogiskt verktyg

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Johanna Sjögren; Jannika Svensson Bolander; [2021]
    Nyckelord :barnlitteratur; fysiska böcker; digitala böcker; läsupplevelse; högläsning;

    Sammanfattning : Studiens begynnelsepunkt är förskollärares resonemang kring digital och fysisk barnlitteratur i förskolan som pedagogiskt verktyg. I studien kommer vi beröra betydande ämnen gällande läsupplevelsen och valt att i resultatdelen och i diskussionen använda oss av rubrikerna läsupplevelse hemifrån, pedagogiska samtal i relation till barnlitteratur, läsmiljöns betydelse och fånga barns intresse. LÄS MER

  5. 15. Att tala om döden i bilderböcker : — Barnböcker som verktyg under svåra samtal

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Siri Schedin; [2021]
    Nyckelord :Sorg; Barn; Bilderböcker; Döden; Sorghantering; Grafisk Design;

    Sammanfattning : I det här arbetet blir två respondenter i åldrarna sex och sju, tillsammans med en förälder, tilldelade en varsin bok med döden som tema. Böckerna de blir försedda med är “Adjö, herr Muffin” av Ulf Nilsson och Anna-Clara Tidholm, samt “Dödenboken” av Pernilla Stalfelt. LÄS MER