Sökning: "barnbok"

Visar resultat 16 - 20 av 131 uppsatser innehållade ordet barnbok.

  1. 16. Från barnbok till värdegrund -En motivstudie om huruvida en populär skönlitterär barnbok, Handbok för superhjältar- del 6:Utan hopp, kan bidra med grund för värdegrundsarbete i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Marika Ekholm; [2021]
    Nyckelord :Values; fiction; curriculum; motif; indirect characterization; children’s literature; text analysis; pedagogy; Värdegrund; skönlitteratur; läroplan; motiv; indirekt karakterisering; barnlitteratur; textanalys; pedagogik;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to analyze a children’s book to examine if it is a useful tool for teachers to use while working with the set values that the Swedish curriculum deems central to education. In order to create such a tool, a survey was made to ascertain what books are currently popular among Swedish children in the age range of 6-9, and the using indirect characterization and the literary concepts of theme and motif as a method, the goal has been to determine whether this book is suitable for working with questions that are related to the aforementioned values. LÄS MER

  2. 17. Ett arbete om barnlitteratur och genus i dagens samhälle : En barnbok om inkludering

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Linda Sturm Selin; Lena Torin; [2021]
    Nyckelord :Barns perspektiv; förskola; barnbokens betydelse; litteratur; inkludering;

    Sammanfattning : Sammanfattning Enligt barnkonventionen (UNICEF Sverige, 2018) som varit lag sedan januari 2020, ska alla barn behandlas lika i förskolan oavsett ras, hudfärg, kön, språk, religion, nationella, etniska eller sociala ursprung, egendom eller funktionsnedsättning. Alla som arbetar på förskolor bör ha kunskap om och visa respekt för att alla människor skall behandlas lika oavsett kön, etnicitet, eller klass. LÄS MER

  3. 18. Barnbokens normer : En analys av normer i barnlitteraturen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskap

    Författare :Malin Bergström; [2021]
    Nyckelord :Barnlitteratur; barnbok; barnböcker; norm; normer;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om genusnormer, sociala normer och samhällsnormer i den mest populära svenska barnlitteraturen år 2019. Studien är baserad på tre böcker skrivna av svenska författare och menade för barn i åldrarna 6–10. Syftet med studien är att skapa en insikt i de normer som barn möter i litteraturen menad för dem. LÄS MER

  4. 19. Barnböckerna som alla älskar : studier i hur vi minns Elsa Beskow och hennes författarskap

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Historia

    Författare :Louise Lundin Kristiansson; [2021]
    Nyckelord :Elsa Beskow; barnböcker; synen på barndomen; litteraturhistoria; History and Archaeology;

    Sammanfattning : När jag var liten läste mamma sagor för mig varje kväll. Favoriterna var bilderböckerna. Den jag tyckte bäst om hette Hattstugan som Elsa Beskow hade skrivit. Inte visste jag då att mamma också hade lyssnat på samma saga när hon var liten när mormor läste för henne. LÄS MER

  5. 20. Skillnader mellan två versionerav boken Pippi Långstrump  -en komparativ undersökning mellan originalet från 1945och en senare upplaga från 2016

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Klara Giaever Alm; Ida Smedberg; [2020]
    Nyckelord :Astrid Lindgren; Pippi Långstrump; komparation; original; språkbruk;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en komparativ studie av Astrid Lindgrens bok Pippi Långstrump (1945) och den 30:e upplagan av samma bok (2016). Uppsatsens syfte är att se skillnader i språkbruket samt tillägg och borttagningar mellan en originalupplaga och en senare upplaga av en svensk, klassisk barnbok. LÄS MER