Sökning: "barnbokens betydelse"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden barnbokens betydelse.

  1. 1. Ett arbete om barnlitteratur och genus i dagens samhälle : En barnbok om inkludering

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Linda Sturm Selin; Lena Torin; [2021]
    Nyckelord :Barns perspektiv; förskola; barnbokens betydelse; litteratur; inkludering;

    Sammanfattning : Sammanfattning Enligt barnkonventionen (UNICEF Sverige, 2018) som varit lag sedan januari 2020, ska alla barn behandlas lika i förskolan oavsett ras, hudfärg, kön, språk, religion, nationella, etniska eller sociala ursprung, egendom eller funktionsnedsättning. Alla som arbetar på förskolor bör ha kunskap om och visa respekt för att alla människor skall behandlas lika oavsett kön, etnicitet, eller klass. LÄS MER

  2. 2. Barnbokens betydelse för barns lärande och utveckling  i förskolan - ur förskollärares och barnskötares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Shabir Adnan; Camilla Trolle; [2020]
    Nyckelord :Socialt samspel; vuxnas förhållningssätt; barns perspektiv; språkutveckling; sociokulturellt perspektiv; barnböcker; pedagoger; förskolan.;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att ta reda på hur förskolepersonal resonerar kring barnbokens funktion för barns lärande och utveckling. Finns det ett syfte med valet av barnbok? Hur blir alla barn delaktiga under en lässtund och hur arbetar pedagoger för att få alla barns röster och önskemål tillgodosedda? Finns en bakomliggande tanke när det gäller val av barnbok? Vi har intervjuat fyra förskollärare och fyra barnskötare på två olika förskolor. LÄS MER

  3. 3. Barnbokens betydelse i genusarbetet : En intervjustudie kring hur förskollärare arbetar med genus, genom att använda barnlitteratur i förskolan.

    M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :SOFIA DANSSON; MALIN TOLLÉN; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Språk är makt i vårt samhälle” : Förskollärares tankar kring läsmiljöns betydelse för barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Caroline Pettersson; Caroline Björkenborn; [2016]
    Nyckelord :Förskola; hemvist; språkutveckling; barnböcker; läsmiljö; förskollärarens förhållningsätt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur läsmiljöer på hemvister kan utformas, hur förskollärarna i studien tar till vara på läsmiljön samt vilka egenskaper läsmiljöer kan ha för att främja barns språkutveckling. Studien är en kvalitativ studie där semi-strukturerade intervjuer, observationer samt foto-elicitering genomsyrar metoden. LÄS MER

  5. 5. Barnbokens betydelse som en artefakt för språkutveckling och som en gemensam utgångspunkt : En kvalitativ studie som belyser förskollärares beskrivningar av valet av barnböcker och hur de beskriver att det kommer till uttryck i mångkulturella verksamheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sarah Pargelius; Johanna Wallstedt; [2015]
    Nyckelord :Mångkulturell barngrupp; flerspråkighet; barnbok och förskollärare;

    Sammanfattning : En kvalitativ studie baserad på semistrukturerade intervjuer med nio förskollärare, utifrån ett sociokulturellt perspektiv. Barnböcker används på de flestaförskolor, men kan vara ett oreflekterat område. LÄS MER