Sökning: "barnbokens historia"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden barnbokens historia.
1. Möjligheten att erövra berättelsen : En kvalitativ studie om läsmiljöers påverkan på barns läsning
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk didaktisk forskningSammanfattning : Syftet med studien har varit att utveckla kunskap om hur fysiska läsmiljöer i förskolan kan utformas samt hur böcker används i verksamheten för att stimulera barns upplevelse av läsning. Med utgångspunkt i våra tidigare erfarenheter blev vi nyfikna på att se hur läsmiljöer kan utformas. LÄS MER
2. "Hur vi läser boken och vad vi gör den till är det viktiga”. : Barnbokens funktion i förskolan ur ett genusperspektiv.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Bakgrunden I den teoretiska bakgrunden belyser vi vad pedagoger enligt Läroplan för förskolan (Lpfö 98 rev.2010) har i uppdrag att jobba med utifrån genus och normer. Vidare berörs barnbokens historia där boken hade som uppgift att fostra barn (Kåreland 2015, s. 21) samt barnbokens funktion där exempelvis Granberg (1996, ss. LÄS MER
3. Genusstrukturer i barnbokens värld : En studie av bilderbokens genusframställning under 1970-talet och idag
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för historia och samtidsstudierSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur könsmönster och genus skildras i ett urval av åtta böcker skrivna av de mest populära svenska barnbokförfattarna enligt Barnboksinstitutet i Stockholm. Jag har valt att avgränsa mig till barnböcker skriva under 1970-talet samt 2000-talet. LÄS MER
4. När prinsessor vaknar om natten. En studie om stereotypa roller i bilderböcker.
C-uppsats,Sammanfattning : SammanfattningSyfte - Denna undersökning kommer att handla om stereotypa roller i barnböcker. Syftet är att med hjälp av ensemiotisk analysmodell, med specifika frågeställningar söka svar på hur stereotypa roller tar sig uttryck i de olikabilderböckerna. LÄS MER
5. Berättelser om minnen : en studie av tre sätt att berätta om sin barndom i en bilderbok
Magister-uppsats, Sektionen för LärarutbildningSammanfattning : I den här uppsatsen jämförs hur tre bilderboksförfattare skildrar sin barndom. Deras användning av miljöskildringar, karaktärer och berättarteknik undersöks. Författarnas motiv för att berätta om sin barndom, deras syn på historia och deras inställning till att skriva för små barn har också studerats. LÄS MER