Sökning: "barndomssociologiskt perspektiv"
Visar resultat 16 - 20 av 75 uppsatser innehållade orden barndomssociologiskt perspektiv.
16. Barnkonventionens innebörd i förskolan : En kvalitativ studie om verksamma förskollärares perspektiv efter barnkonventionens inkorporering
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Den 1 januari 2020 inkorporerades FN:s konventionen om barnets rättigheter till svensk lag. Det har gått tre år men fortfarande finns det inte mycket forskning kring dess betydelse i förskolans verksamhet vilket fångade mitt intresse. LÄS MER
17. Elevers fysiska aktivitet i fritidshemmet : En kvalitativ studie om elevers tankar kring fysisk aktivitet ur ett barndomssociologiskt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Inledning I fritidshemmet ska eleverna, enligt Skolverket, få möjlighet att vara med och påverka deras vistelse. Deras åsikter ska tas tillvara och deras intressen ska finnas i åtanke när verksamheten planeras. LÄS MER
18. Strategier och metoder för inkludering av elever med NPF i fritidshemmet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur personal i fritidshem utformar undervisningen för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. För att kunna förstå varför undervisningen utformas på ett visst sätt används ett barndomssociologiskt perspektiv där vår syn placeras på eleverna och sätter deras villkor i centrum. LÄS MER
19. "Jag är lite blyg" : - En kvalitativ studie som undersöker förskollärares förhållningssätt, metoder och verktyg för att inkludera blyga barn i förskolans verksamhet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : I denna kvalitativa intervjustudie behandlas ämnet blyghet hos barn i förskolan. Studien syftar till att undersöka förskollärares förhållningssätt, metoder och verktyg som används för att inkludera blyga barn i förskolans verksamhet, utifrån fokus på arbetet med yngre och äldre barn. LÄS MER
20. Förskollärares uppfattning om inkludering i barnens fria lek
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : I denna studie är huvudsyftet att granska hur några förskollärare uppfattar begreppet inkludering och deras eget agerande för att stödja inkludering i fri lek. För att uppnå studiens syfte, grundar vi oss på följande frågor: Hur uppfattar förskollärarna begreppet inkludering i förskolans verksamhet? Hur uppfattar förskollärarna att de kan främja barns inkludering i den fria leken? Vilka möjligheter och utmaningar uppfattar förskollärarna i deras arbete för att inkludera alla barn i den fria leken? Studien bygger på barndomssociologiskt perspektiv och belyser inkludering, barnperspektiv kontra barns perspektiv, kamratkultur samt tolkande reproduktion och tillträdesstrategier. LÄS MER