Sökning: "barnen och dyslexi"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden barnen och dyslexi.

  1. 1. Hur förskollärare stödjer barn med inlärningssvårigheter : Med utgångspunkt från språk och matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Adolfsson Emma; [2021]
    Nyckelord :Preschool children; Support; Difficulties; Mathematics; Language; Förskolebarn; stöd; svårigheter; matematik; språk;

    Sammanfattning : Syftet för detta arbete har varit att se hur personal inom förskolor kan stödja barn som har svårigheter inom matematik och språk. Men också om det går att tydligt se och om man kan diagnotisera svårigheterna. LÄS MER

  2. 2. Hur avkodar barn med språkstörning i årskurs 4 och 5 jämfört med barn med typisk utveckling i motsvarande årskurser?

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Susanna Falk; Julia Rubér; [2016]
    Nyckelord :Språkstörning; dyslexi; avkodning; nonord; läsning; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Studien undersöker hur svenska barn med språkstörning i årskurs 4 och 5 avkodar ord och nonord jämfört med svenska barn med typisk utveckling i motsvarande årskurser. Studien undersöker även huruvida det finns en skillnad mellan ord- och nonordsavkodning, inom och mellan årskurserna, för barnen med typisk utveckling. LÄS MER

  3. 3. Deklarativt minne hos barn med dyslexi

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Elisabet Stål; Maria Stålnacke; [2016]
    Nyckelord :developmental dyslexia; declarative memory; the procedural deficit hypothesis; the declarative procedural model; recognition memory; dyslexi; deklarativt minne; the procedural deficit hypothesis; den deklarativa procedurella modellen; igenkänningsminne;

    Sammanfattning : Developmental dyslexia is a specific reading and spelling disability with several explanatory proposals. Previous research has shown that there is a strong relation between developmental dyslexia and difficulties in phonological processing, which has resulted in the theory that the cause of developmental dyslexia is a specific weakness in phonological awareness. LÄS MER

  4. 4. Barn i riskzon. Tidiga tecken på läs och skrivsvårigheter/dyslexi i förskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Agneta Svensson; [2015-10-12]
    Nyckelord :tidiga tecken; läs och skrivsvårigheter dyslexi; förskolan; skriftspråk; förebyggande åtgärder;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens ena syfte är att studera och försöka förstå, hur förskollärarna i förskolan tän-ker om och vad de uppfattar vara tidiga tecken på läs och skrivsvårigheter/dyslexi i förskolan. Studiens andra syfte är att studera förskollärarnas tankar, om deras innebörder i ett förebyg-gande arbetssätt i barns språkutveckling, för att kunna stärka självförtroendet hos de barn som befinner sig i riskzonen för läs- och skrivsvårigheter/dyslexi. LÄS MER

  5. 5. Kan fonologisk språkstörning leda till läs- och skrivsvårigheter? : En studie om samband mellan fonologiska svårigheter under förskoleåren och läs- och skrivsvårigheter under skolåren.

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Alexandra Carlstrand; Emmelie Eriksson; [2015]
    Nyckelord :dyslexi; läs- och skrivsvårigheter; fonologisk språkstörning; fonologisk medvetenhet; läs- och skrivförmåga; skola;

    Sammanfattning : Fonologisk språkstörning är den vanligaste typen av språkstörningsdiagnos och innefattar uttalssvårigheter och/eller bristande fonologisk medvetenhet.  Syftet med studien var att undersöka om barn med fonologisk språkstörning riskerar att få läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER