Sökning: "barnen vid matsituationer i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden barnen vid matsituationer i förskolan.

  1. 1. ”Så vardagligt men ack så viktigt” : En enkätstudie om matsituationer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Nathalie Heed; [2023]
    Nyckelord :Förskola; matsituation; pedagog; enkät;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar matsituationer i förskolan och syftar till att utveckla den kunskap som finns om pedagogers erfarenheter och föreställningar kring dessa. Utifrån studiens syfte har tre frågeställningar formulerats vilka behandlar pedagogernas beskrivningar av matsituationernas organisering, pedagogers förhållnings- och tillvägagångssätt samt vilka möjligheter och utmaningar som finns. LÄS MER

  2. 2. Tydliggörande pedagogik : En kvalitativ studie av pedagogernas användande av alternativ och kompletterande kommunikation

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Nelly Fasth; [2023]
    Nyckelord :pedagogik; AKK; TAKK; bildstöd; förskola;

    Sammanfattning : Vi alla kommunicerar på olika sätt under dagens gång, det kan vara via tal, text, mimik, kroppsspråk och gester. Detta gör även förskolebarn men för att deras kommunikation med de runt omkring dem ska underlättas används tydliggörande pedagogik då de inte kan skriva och alla kan inte tala än. LÄS MER

  3. 3. Pedagogernas kommunikation inom matematiken i förskolan : En studie av fyra pedagogers uppfattning om matematik och kommunikation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Carolina Karlsson; Emilia Hagström; [2022]
    Nyckelord :Pedagog; barn; matematik; förskola och kommunikation.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka förståelsen om hur pedagoger kommunicerar matematik med barn i förskolan. De frågeställningarna som har använts för att besvara syftet och studiens frågeställningar är: Hur beskriver pedagogerna att de erbjuder barnen att delta i matematiska aktiviteter i förskolan? Vid vilka situationer erbjuds barnen att särskilt möta matematik samt matematiska begrepp och vad utmärker dessa tillfällen? Hur sker kommunikationen mellan pedagoger och barn när det gäller matematik? Metoden som har använts i studien är kvalitativa intervjuer för att ta reda på vad fyra pedagogers uppfattning om vad matematik är och hur de arbetar med matematik tillsammans med barnen på förskolan. LÄS MER

  4. 4. Hur omsorg kan leda till makt i barns matsituationer : En kvalitativ studie om hur omsorg visar sig i relationer mellan förskollärare och barn vid matsituationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Louise Forsberg; Samanta Bancic Håkansson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att bidra med kunskap om hur omsorg visar sig i relationer mellan vuxna och barn vid matsituationer i förskolan. Studien placeras därmed i en stark förankring i forskning disciplinen med betoning på omsorg i barns utveckling och lärande. Tre forskningsfrågor används för att konkretisera studiens syfte. LÄS MER

  5. 5. Det är inte bara av en slump det sker : Förskollärares möjliggörande av undervisning med de yngsta barnen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Kim Saxberg; Emma Skoglund; [2022]
    Nyckelord :undervisning; medvetet förhållningssätt; spontan undervisning; yngsta barnen; förskolan;

    Sammanfattning : Idag är 50% av alla ettåringar inskrivna i förskolan och 94% av alla treåringar. Detta innebär att en stor andel barn i förskolan är tre år eller yngre. Alla barn i förskolan omfattas av läroplanen vilket också innebär att de yngsta barnen har rätt till undervisning. LÄS MER