Sökning: "barnens fysiska utveckling"

Visar resultat 21 - 25 av 146 uppsatser innehållade orden barnens fysiska utveckling.

  1. 21. Ett didaktiskt perspektiv på lek och språkutveckling : En intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Linnea Borg; Madelene Lindborg; [2022]
    Nyckelord :språkutveckling; lek; didaktik; förskolan;

    Sammanfattning : Sammanfattning Lek och språk är centrala aspekter för barns utveckling i förskolan. Under vår verksamhetsförlagda utbildning har vi uppmärksammat att lek och språkutveckling tolkas olika på olika förskolor. LÄS MER

  2. 22. Vilans betydelse i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelser av arbetet med de äldre barnens vila i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emina Nilsson; Kholoud Salloumi; [2022]
    Nyckelord :Barn; barnperspektiv; fenomen; fenomenologi; förskollärare; upplevelse; vila;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att närma oss förskollärares livsvärld och upplevelser kring arbetet med vila för de äldre barnen i förskolan, samt ta reda på vad vila betyder för förskolebarnen enligt förskollärarna, utifrån ett barnperspektiv. Studien utgår främst från en fenomenologisk vetenskapsteori med viss anknytning till barndomssociologin och omsorgsbegreppet. LÄS MER

  3. 23. Rörelseaktiviteter i inomhusmiljön på förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares perspektiv på rörelseaktiviteter inomhus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Jessica Säll; Sara Wardak; [2022]
    Nyckelord :preschool; indoor environment; exercise activities; motor skills; förskola; inomhusmiljö; rörelseaktiviteter; motoriska färdigheter;

    Sammanfattning : Tidigare forskning påvisar att det förekommer mycket stillasittande när barn befinner sig på förskolan och är barn fysiskt aktiva är det främst i utomhusmiljön. Forskningen visar även att få barn utveckla de grundläggande motoriska färdigheterna i tidig ålder kan det förbättra barns sociala beteende samt den kognitiva utvecklingen. LÄS MER

  4. 24. ”Det är barnens glädje att röra på sig” : "It is the children´s joy to move"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Jennie Johansson; Lisa Lindström; [2022]
    Nyckelord :Integrated learning; physical activity; preschool teacher; scaffolding; Fysisk aktivitet; förskollärare; integrerat lärande; stöttning;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har visat att fysisk aktivitet integrerat med andra ämnen kan påverka barns lärande på ett positivt sätt. Syftet med studien var därför att undersöka hur förskollärare beskriver sitt arbetssätt med fysisk aktivitet som redskap i undervisningen samt hur förskollärare beskriver sin roll när det gäller fysisk aktivitet. LÄS MER

  5. 25. ”Syns det inte, finns det inte” : En intervjustudie om förskollärares arbete med främjande fysisk miljö i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Therese Jokinen; Erika Person; [2022]
    Nyckelord :Fysisk lärmiljö; interaktion; lek; lärmiljö; lärande; samspel; utveckling;

    Sammanfattning : I Läroplanen för förskolan: Lpfö 18 (2018) lyfts miljön fram ett flertal gånger, att den ska vara inspirerande för barnen där de kan samspela och utforska omvärlden (a.a.). Men i läroplanen är den fysiska lärmiljön sparsamt nämnd. LÄS MER