Sökning: "barnens skrivförmåga"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden barnens skrivförmåga.

  1. 1. Can a Support Vector Machine identify poor performance of dyslectic children playing a serious game?

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Viktor Lemon; [2021]
    Nyckelord :Serious games; Dyslexia; Identifying; Performance; Support Vector Machines;

    Sammanfattning : This paper has been a part of developing the serious game Kunna, a web-based game with exercises targeting children diagnosed with dyslexia. This game currently consists of five different exercises aiming to practice reading and writing without a therapist or neuropsychologist present. LÄS MER

  2. 2. LÄS- OCH SKRIVUTVECKLING I FÖRSKOLAN : En studie i hur ett antal erfarna förskollärare arbetar med att stimulera barns läs- och skrivutveckling i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Mirela Ahmetovic; Lara Issa; [2020]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; läs och skrivutveckling; pedagogisk inomhusmiljö; sociokulturella perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om och diskutera hur förskollärare rent konkret och praktiskt kan arbeta för att stimulera och väcka barns tidiga intresse för läs- och skrivutveckling i förskolan. Undersökningen genomfördes med semistrukturerade intervjuer med åtta förskollärare från tre olika förskolor i två olika kommuner. LÄS MER

  3. 3. ”Tänka om, tänka nytt, lära nytt” : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar om Läslyftet som kompetensutvecklingsmodell inom språk-, läs- och skrivdidaktik.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Astrid Marquez Montano; Lina Grip; [2019]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; Läslyftet; kompetensutveckling; kollegialt lärande; språk-; läs- och skrivdidaktik.;

    Sammanfattning : Mätningar av barn i skolåldern har visat en försämring inom läs- och skrivförmåga. Genom att utveckla och fördjupa lärarnas kompetenser om barns lärande inom språk-, läs- och skrivdidaktik, stärks barnens språkliga förmåga redan från tidig ålder. LÄS MER

  4. 4. Kan fonologisk språkstörning leda till läs- och skrivsvårigheter? : En studie om samband mellan fonologiska svårigheter under förskoleåren och läs- och skrivsvårigheter under skolåren.

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Alexandra Carlstrand; Emmelie Eriksson; [2015]
    Nyckelord :dyslexi; läs- och skrivsvårigheter; fonologisk språkstörning; fonologisk medvetenhet; läs- och skrivförmåga; skola;

    Sammanfattning : Fonologisk språkstörning är den vanligaste typen av språkstörningsdiagnos och innefattar uttalssvårigheter och/eller bristande fonologisk medvetenhet.  Syftet med studien var att undersöka om barn med fonologisk språkstörning riskerar att få läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER

  5. 5. Att läsa för att lära - pedagogers språkutvecklande arbete med högläsning och berättande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sofie Persson; Linnea Karlsson; [2014]
    Nyckelord :Berättande; förskola; högläsning; kulturförskola; läsförståelse; språkutveckling;

    Sammanfattning : Det har i stora internationella undersökningar framkommit att svenska skolbarns läs-och skrivförmåga försämrats alltmer de senaste åren. För att förbättra resultaten harfokus riktats mer mot förskolan och skolans tidiga år, detta för att de grundläggandeförmågorna att kunna avläsa och förstå en text utvecklas under dessa år i ett barns liv,och det ingår även i en förskollärares uppdrag att främja barns språkutveckling och attlägga en viktig grund för barns fortsatta utveckling. LÄS MER