Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 83 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. "Måltidssituationer är som att valla får" : En kvalitativ intervjustudie om pedagogers upplevelse kring måltidssituationer i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Marika Nilsson; Anna Gräsberg; [2023]
    Nyckelord :Preschool; educational meal; participation; interplay; pedagogical role; förskola; pedagogisk måltid; delaktighet; samspel; pedagogisk roll;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to investigate educators' experience of mealtime situations in preschool, and this was carried out with a qualitative approach through semi-structured interviews. The theoretical lenses used during this study are supported by Vygotsky's sociocultural perspective and the child perspective when analyzing the results. LÄS MER

  2. 2. Samverkan mellan förskolan och vårdnadshavare med barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Liv Fjeldheim; [2023]
    Nyckelord :Preschool; guardian; collaboration; children in need of special support; Bronfenbrenner s systems theory; collaborative work; communication; Samverkan; förskola; vårdnadshavare; barn i behov av särskilt stöd; Bronfenbrenners systemteori; samarbetsarbete; kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om samverkan mellan förskola och vårdnadshavare, som har barn i behov av särskilt stöd. Studien baseras på förskollärares tankar och resonemang som samlats in genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 3. Tidiga samordnade insatser i förskolan : En kvalitativ studie om arbetet med en samverkansmodell, ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Emelie Örtegren; Frida Zackrisson; [2023]
    Nyckelord :barn i behov av särskilt stöd; specialpedagogik; relationellt perspektiv; föräldrasamverkan; förhållningssätt;

    Sammanfattning : Förskolan utgör en viktig roll i att möjliggöra tidiga insatser för en god och likvärdig uppväxt (SOU 2020:46). I denna studie undersöks en tvärprofessionell samverkansmodell för tidiga insatser som kallas Samverkan för Barnets Bästa (SBB)1. LÄS MER

  4. 4. Övergången från förskola till förskoleklass : Förskollärares uppfattningar av barns trygghet vid övergångar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Agnes Wester; [2023]
    Nyckelord :Cooperation; security; transition; preschool class; Samverkan; trygghet; övergång; förskoleklass;

    Sammanfattning : Förskolans läroplan har en helhetssyn gällande förskolans utbildning och menar att omsorg, utveckling och lärandet blir en enhet. Denna helhetssyn kan påverkas in övergången mellan förskola och förskoleklass. LÄS MER

  5. 5. Avdelningsövergångar i förskolan : En studie av förskollärarnas beskrivningar och dess tolkning ur barnets bästa

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Lukas Ljungcrantz; [2023]
    Nyckelord :Best interest of the child; continuity; planning; preschool; resources; social constructivism; time frames; transition activities; department transitions.; barnets bästa; kontinuitet; planering; förskola; resurser; socialkonstruktivism; tidsramar; övergångsaktiviteter; avdelningsövergångar;

    Sammanfattning : This paper examines how a group of preschool teachers describe their work with transitions in preschool, between departments, from the best interest of the child. The study uses semi-structured interviews, conventional qualitative content analysis, and the hermeneutic spiral. LÄS MER