Sökning: "barnets jag utveckling i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 53 uppsatser innehållade orden barnets jag utveckling i förskolan.

  1. 1. “Jag önskar att det var som på förskolan, att någon kom fram och sa, Hej Leo!”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Daniel Ren; Sandra Lund; [2023-10-23]
    Nyckelord :Fritidshem; NPF; Vårdnadshavare; Välbefinnande; Samverkan;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att identifiera vilka diskurser som skildras av vårdnadshavare till barn med Neuropsykiatriska funktionsvariationer (NPF) i relation till fritidshemmet. Arbete utgår från tre olika forskningsfrågor: Vilka diskurser konstrueras av vårdnadshavare till barn med NPF om barnens välbefinnande i fritidshemmet?, vilka diskurser kring samverkan mellan vårdnadshavare och fritidshemmet konstrueras av vårdnadshavare? samt vilka subjektspositioner görs möjliga för vårdnadshavare genom deras diskurser om samverkan med fritidshemmet? Barnets välbefinnande inom fritidshem konstrueras och även samverkan mellan vårdnadshavare och lärare i verksamheten. LÄS MER

  2. 2. Vad sägs vid utvecklingssamtalet? : Ett utvecklingsarbete med fokus på förskolans samtalsunderlag

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Anna Waldén; [2023]
    Nyckelord :Utvecklingssamtal; förskola; samtalsunderlag; utvecklingsarbete; diskursanalys; fokusgrupp;

    Sammanfattning : Utvecklingssamtal mellan pedagog och vårdnadshavare är främst förskollärarens ansvar att förbereda och genomföra. Trots den frihet som läroplanen ger kring hur samtalen görs är min upplevelse att utvecklingssamtal är ett relativt osynligt utvecklingsområde i förskolan. LÄS MER

  3. 3. En studie av lek och undervisning i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare ser på leken i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Annika Einarsson - Starck; [2023]
    Nyckelord :Lek; Undervisning; Förskollärare; Didaktik; Proximala utvecklingszon;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få fördjupade kunskaper om förskollärares uppfattningar av lek i relation till undervisning samt möjligheterna att integrera lek och undervisning. I mitt arbete har jag valt att använda mig av en kvalitativ forskning och semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 4. "Är du den lugna, trygga vuxna som jag behöver i min vardag här?" : Ett examensarbete om anknytning i förskolan introduktion för de yngsta barnen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Hanna Alfredsson; Antonia Nolemo; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur förskollärare resonerar kring vad begreppet anknytning i förskolan innebär och hur förskollärarna anpassar introduktionen utifrån de yngsta barnens och deras vårdnadshavares behov. Vi har utgått ifrån Bowlbys anknytningsteori och kopplat några av dess centrala teoretiska begrepp till barns utveckling och välbefinnande. LÄS MER

  5. 5. Bemötande och relationer till vårdnadshavare i förskolan. : Utifrån ett relationellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Elenor Grahn; [2021]
    Nyckelord :Relationer; samverkan; deltagande och trygghet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att försöka lyfta fram mer vetskap kring förskollärarnas bemötande och relationerna till barnen och vårdnadshavare i förskolan. Jag har använt mig av semistrukturerade kvalitativa intervjuer, där både förskollärare och vårdnadshavare har varit deltagande. LÄS MER