Sökning: "barnets språkutveckling"

Visar resultat 11 - 15 av 204 uppsatser innehållade orden barnets språkutveckling.

  1. 11. Bilderböckerna i förskolan - Val eller slump? : Intervjustudie och textanalys om valet av bilderböcker på fyra olika småbarnsavdelningar.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jenny Eriksson; Matilda Nordenstorm; [2023]
    Nyckelord :Intervju; Textanalys; Småbarnsavdelning; Bilderbokskanon; Bokval;

    Sammanfattning : Den här uppsatsens syfte är att undersöka urvalet bilderböcker på fyra småbarnsavdelningar och pedagogernas tankar kring valen av böcker för förskolans minsta barn, ett till tre år gamla. Två delstudier har utförts på fyra småbarnsavdelningar. LÄS MER

  2. 12. Språkstörning i förskolan : Förskolepersonals förhållningssätt till barn som har språkstörning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Sara Kurkela; [2023]
    Nyckelord :Children with special needs; language development; language disorder; preschool; Barn i behov av särskilt stöd; förskolan; språkstörning; språkutveckling.;

    Sammanfattning : This study is about preschool staff’s approach to preschool children with language disorder.  The aim of the study is to increase knowledge about the preschool staff’s approach to and working methods with children, with language disorders in preschool. LÄS MER

  3. 13. "Allt var så mycket lättare när tolken var här." : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter av nyanlända barn med svenska som andraspråk.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Hanna Söderström; [2023]
    Nyckelord :preschool teacher; second language; multilingualism; inclusion; diversity; förskollärare; andraspråk; flerspråkighet; inkludering; mångfald;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få ökad kunskap om förskollärares erfarenheter av hur de organiserar sin verksamhet för att bemöta barn och vårdnadshavare som är nya i det svenska språket och förskolan som verksamhet. Samt att synliggöra vilka utmaningar förskollärare ser i arbetet med att hjälpa barn att utveckla det svenska språket som sitt andraspråk. LÄS MER

  4. 14. Flerspråkighet i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares berättelser om arbete med att främja barns flerspråkiga kompetens i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Fabiana Mendoza; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; förskollärare; strategier; förskola; språkutveckling; förstaspråk; modersmål.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare planerar och genomför det pedagogiska arbetet för att främja barnens flerspråkiga kompetenser i förskolan. Studien undersöker även utmaningar som förskollärarna möter i det pedagogiska arbetet samt samverkan mellan förkollärare, vårdnadshavare och flerspråkiga barn. LÄS MER

  5. 15. TAKK och bildstöd i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares syn på TAKK och bildstöds påverkan på barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Sara Olménius; Marie Lundin; [2023]
    Nyckelord :Augmentative and Alternative Communication; Language development; KWS; Picture; Preschool teacher; Sign; Sociocultural perspective; Visual support; Alternativ och kompletterande kommunikation; Bilder; Bildstöd; Förskollärare; Sociokulturellt perspektiv; Språkutveckling; TAKK;

    Sammanfattning : Språk och lärande har nära anknytning till varandra och varje barn ska få möjlighet att uttrycka sig med hjälp av olika uttrycksformer (Läroplan för förskolan [Lpfö18], 2018). Förskollärare är ansvariga för att ge barnen i förskolan de förutsättningar som behövs för att språkutveckling ska ske (Lpfö18, 2018). LÄS MER