Sökning: "barngrupp storlek förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade orden barngrupp storlek förskola.

  1. 1. Barngruppsstorlek i förskolan : påverkan på barnen och förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Malin Sandström; Caroline Antikainen; [2024]
    Nyckelord :barngruppsstorlek; förskola; läroplan;

    Sammanfattning : Utifrån Skolverkets (2016b) riktlinjer för barngruppsstorleken i våra svenska förskolor bör åldersgrupper 1-3 år innefatta maximalt 12 barn och 4-5 år 15 barn. Idag är dock nästan varannan barngrupp större än riktlinjerna anger vilket skapat debatt och diskussioner om hur barngruppsstorleken påverkar förskolans verksamhet och barnens möjligheter samt välbefinnande. LÄS MER

  2. 2. Barngruppens storlek och dess påverkan på förskolläraren : En enkätstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Petra Strömqvist; [2024]
    Nyckelord :Barn; barngrupp; storlek; förskola; förskollärare; arbetsmiljö;

    Sammanfattning : Inledning.   Storleken på barngrupperna i den svenska förskolan har under de senaste åren ökat, samtidigt som allt fler förskollärare känner sig otillräckliga i sin yrkesprofession. Barnen i förskolans verksamheter har fått längre vistelsetid samtidigt som förskollärarna fått fler kringuppgifter. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares upplevelse gällande det pedagogiska arbetet i förhållande till barngruppens storlek inom förskolan : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Evalotta Kelemen; Emelie Wingren; [2023]
    Nyckelord :Barngruppens storlek; förskollärare; förskola; pedagogiskt arbete.;

    Sammanfattning : Det finns idag inte mycket forskning som handlar om stora barngrupper i förskolan.  Den forskning som finns visar att en mindre barngrupp ger bättre förutsättningar för barns utveckling och lärande. LÄS MER

  4. 4. "Vi vill ju göra det bästa för barnen här och nu" : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelser av barngruppens storlek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/HLK, CHILD

    Författare :Alicia Hördesjö; Sara Niklasson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; Förskollärare; Barngrupp; Strategier; Undervisning; Lärande; Utveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare upplever att barngruppens storlek påverkar utformningen av undervisningen samt vilka strategier de använder sig av för att säkerställa alla barns lärande och utveckling. Frågeställningarna är framskrivna utifrån studiens syfte och studiens teoretiska utgångspunkt utgår från fenomenografin. LÄS MER

  5. 5. Barngruppens storlek och dess inverkan i förskolan : Förskollärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Malin Samuelsson; Jennie Sandberg; [2023]
    Nyckelord :Barngrupp; barngGruppsstorlek; förskollärare; förskolemiljö; undervisning; barns utveckling och lärande;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att belysa förskollärares upplevelser av barngruppens storlek och dess påverkan på undervisning, miljön samt barns utveckling och lärande i förskolan. Studien har sin utgångspunkt i tidigare forskning kring barn och förskola i framför allt nordiska länder. LÄS MER