Sökning: "barngruppers storlek"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden barngruppers storlek.

  1. 1. Förskollärares arbetsmiljö : Med fokus på stress

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Lena Ossiansdotter Hellberg; [2022]
    Nyckelord :Preschool teachers; work environment; stress; framework factor theory; socio- cultural perspective; psychosocial environment and stress; requirements-control-support method; children are not included in the work environment law; statistical problems.; Förskollärare; arbetsmiljö; stress; ramfaktorteorin; sociokulturellt perspektiv; psykosocial miljö och stress; krav-kontroll- stöd metoden; barnen ingår ej i arbetsmiljölagen; statistikproblem.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Förskollärares arbetsmiljö med fokus på stress är en masteruppsats i pedagogik med syftet att försöka belysa förskollärares egna uppfattningar. Det fanns många rapporter om förskollärare, arbetsmiljö och stress, på senare år larmrapporter. LÄS MER

  2. 2. Spelar barngruppernas storlek någon roll? : En kvalitativ studie av pedagogers syn på barngruppers storlek i relation till barns utveckling och lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Fanny Svensson; Ida Ingulfsen; [2022]
    Nyckelord :barngruppsstorlek; förskola; interaktion; konsekvenser; lärande. organisering; pedagoger; samspel och utveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att studera pedagogers syn på barngruppers storlek i relation till utveckling och lärande i förskolan. Denna studie undersöker därför hur pedagoger upplever arbetet med barngruppers storlek och hur dessa påverkar barns utveckling och lärande. LÄS MER

  3. 3. Mindre barngrupper i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Louise Olsson; Linnéa Perkman; [2018]
    Nyckelord :Barngruppens storlek; kommunikation; lärande;

    Sammanfattning : Skolverket gick 2017 ut med att barngrupperna var mindre än vad de varit på 25 år. Detta kan vara en följd av att Skolverket gick ut med nya riktlinjer om barngruppens storlek 2016. Men det kan även vara så att Skolverkets rapport om Barngruppers storlek i förskolan, från 2016 kan vara ett resultat av de minskade barngrupperna. LÄS MER

  4. 4. En studie om anknytning i förskolan : Har gruppstorleken någon betydelse?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maria Holmsten; Moa Jernberg; [2018]
    Nyckelord :Förskola; gruppstorlek; relation; anknytning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka om förskollärare upplever att minskade barngrupperhar  skapat  förändring  för  barnen  då  det  är  färre  barn  i  barngrupperna.  Undersökningen kommer att genomföras ur ett anknytningsperspektiv med fokus på vad förskollärare anser är betydelsefullt för att skapa anknytning. LÄS MER

  5. 5. En studie om betydelsen av barngruppers storlek på fritidshem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jennie Ewald Ekström; Michael Nordh; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Vi har skrivit detta examensarbete med utgångspunkt från frågeställningen hur pedagoger anser att barngruppers storlek påverkar det dagliga arbetet i verksamheten samt vilka aspekter av fritidshemmets uppdrag som riskerar att försvåras genom stora barngrupper. Vi har besökt två fritidshem från olika geografiska områden i Malmö stad samt ett i Svedala kommun. LÄS MER