Sökning: "barnintervjuer i förskolan"
Visar resultat 1 - 5 av 55 uppsatser innehållade orden barnintervjuer i förskolan.
1. Barns delaktighet och inflytande i förskolan - En studie om förskollärares och barns upplevelser av fenomenet delaktighet och inflytande.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Rektorer och förskollärare har ansvar för att barn ska få delaktighet och ges inflytande över sin vardag i förskolan. Syftet med studien är att undersöka och belysa både vilka möjligheter och förhinder som finns för barns delaktighet och inflytande utifrån förskollärare och barns egna perspektiv. LÄS MER
2. ”Fröknarna ska inte räcka upp handen, det ska bara barnen.” : En studie om barns delaktighet och inflytande i förskolans samlingar utifrån barns perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : I förskolans verksamhet förekommer samlingar som ett vardagligt inslag där alla barn på etteller annat sätt förväntas delta. Läroplanen för förskolan (2018) understryker att barn iförskolan ska ges möjlighet till delaktighet och inflytande i enlighet med FN:s konventionom barns rättigheter (Skolverket, 2018). LÄS MER
3. “Jag gillar att måla, fast det vet dom inte om.” : En kvalitativ studie om barns inflytande över förskolans fysiska miljö.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna studie handlar om barns inflytande i förskolan och vad detta kan innebära utifrån olika synsätt. Studien syftar till att undersöka hur barns inflytande kring den fysiska miljön på förskolan kan framstå i praktik. LÄS MER
4. Barns välbefinnande på förskolegården
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Föreliggande arbete presenterar hur barns välbefinnande kan relateras till hur förskolegårdens miljö är utformad. Syftet är att bidra med kunskap om hur förskolegårdens utformning kan relateras till barns välbefinnande. LÄS MER
5. "Hur känner du...?" : en fenomenologisk studie om barns känslor vid ett aktivitetsbyte på förskolan
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Studiens syfte var att synliggöra och förstå barns upplevelser kring vilket utrymme deraskänslor ges under ett aktivitetsbyte från inne- till utelek på förskolan. För att fånga barnensperspektiv genomfördes barnintervjuer där barnen uttryckte sina upplevelser i ord och genomvisuella narrativ. LÄS MER