Sökning: "barnintervjuer matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden barnintervjuer matematik.

  1. 1. Utvärdering av en matematiksatsning inom geometri i förskolan En studie på en förskoleavdelning i en kommun

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Marie Kjellsson; [2015-11-27]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien var att utvärdera en förskolas undervisning i matematik från 2012 till 2015, inom ämnesområdet geometri, i enlighet med en specifik matematikplattform som används i en kommun. Frågeställningar: Hur har matematikundervisningen i geometri utvecklats? Hur visar sig matematikimplementeringen i barnens dokumentation? Hur har matematikundervisningen utvecklats för barn i behov av särskilt stöd? Teori: Teori om utvärdering beskrivs och tillämpas i studien genom Programteori som använts av Lander och Giota, 2006, Pawson och Tiller, 2005 samt Vedung, 2009. LÄS MER

  2. 2. Hur det multimodala lärandet uttrycker sig i vardagsmatematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Vivien Mach; Marie Olsson; [2013]
    Nyckelord :Vardagsmatematik; estetiska; uttryckssätt; multimodalitet; matematiska begrepp; pedagoger; barn;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att se hur det multimodala lärandet uttrycker sig i vardagsmatematik med hjälp utav tre frågeställningar. Med hjälp utav de tre frågeställningarna vill vi ur ett barn - och pedagogperspektiv belysa deras tankar kring matematik. LÄS MER

  3. 3. Taluppfattning och dokumentation : Förskollärares arbetssätt

    L3-uppsats, Institutionen för matematikdidaktik (MD)

    Författare :Helena Schelin; Hoori Safaie; [2013]
    Nyckelord :Taluppfattning; förskollärare; arbetssätt och dokumentation;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka hur sex stycken förskollärare arbetar med taluppfattning i det dagliga arbetet och hur de dokumenterar arbetet för att synliggöra barnens lärande. Som metod valde vi kvalitativa intervjuer, som liknar ett vanligt samtal, men med skillnaden att detta samtal har ett bestämt fokus. LÄS MER

  4. 4. Varför skrev du svennebanan? -För jag kan det! : Barns tankar och uppfattningar av att kunna skriva och läsa

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Karolina Magnevall; Siv Nilsson; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete var att få ökad förståelse för barns uppfattningar och tankar kring att skriva och läsa. Det tillvägagångssätt vi valde var en kvalitativ undersökning i form av barnintervjuer. Sammanlagt har 10 stycken 6-åringar och 10 stycken 8-åringar intervjuats. LÄS MER

  5. 5. Elevers strategier vid lösning av ett matematiskt problem. En kvalitativ studie i årskurs 3

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Helena Fritz; Marie Jansson; [2009]
    Nyckelord :strategier; problem; problemlösning; matematik;

    Sammanfattning : BAKGRUND:Det finns en stor mängd litteratur kring problemlösning. Den litteratur vi tagit upp anser vivara den mest relevanta för vår undersökning. Vi har med tre artiklar som belyser detaktuella forskningsläget.SYFTE:Syftet med studien är att undersöka elevers sätt att lösa och tolka en problemformuleradmatematisk text i år 3. LÄS MER