Sökning: "barnkultur barns kultur"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden barnkultur barns kultur.

  1. 1. Estetisk kultur och förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Hedvig Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Barnkultur; Barns kultur; Barnperspektiv; Barnsperspektiv; Förskolan; Förskolebarn; Estetisk kultur; Kulturorganisationer;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka förskolebarns tillgång till den estetiska kulturen. Detta gör jag genom intervjuer med fyra kulturarbetare som arbetar med barn och kultur. Samt genom att undersöka empirin genom fenomentet hur förskolebarns möjligheter till kulturutbud set ut. Arbetet använder en kvalitativ och fenomenologisk metod. LÄS MER

  2. 2. Teckenspråkiga barns och ungas kultur i vardagslivet : En fenomenologisk intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för barnkulturforskning

    Författare :Jenny Sandström; [2022]
    Nyckelord :Teckenspråkiga barn; barn; kultur; rättigheter; svenskt teckenspråk;

    Sammanfattning : Teckenspråkig barnkultur och teckenspråkiga barns kulturupplevelser har hittills inte beforskats inom det barnkulturella ämnesfältet. Teckenspråkiga barns rätt till konst, kultur och språk fastslås i flera svenska lagar: barnrättskonventionen, språklagen och bibliotekslagen. LÄS MER

  3. 3. Populärkultur i förskolan? : En studie om hur populärkulturen kan förstås och problematiseras i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Agnes Gunnarsson; Isabelle Sjölund; [2020]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; populärkultur; barns kultur; barnkultur; identitet; subjektskapande; habitus; kapital;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med ökad kunskap om populärkulturens plats i förskolan genom att synliggöra och diskutera vad sex förskollärare uttrycker om populärkultur. Tidigare forskning visar att populärkulturen ej får ta särskilt stor plats inom förskolan, framför allt då populärkultur problematiseras och det finns en strävan efter den så kallade finkulturen inom förskolan. LÄS MER

  4. 4. Pedagogers syn på barns inflytande i fritidshemmet : - en barnkulturell studie

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för barnkulturforskning

    Författare :Sofia Rydén; [2020]
    Nyckelord :Barnkultur; barnkulturforskning. barns möjligheter till inflytande; fritidshemmet; fritidshemsforskning; barnkulturell plats; Lgr 11; barndomssociologi; intersubjektivitet; generationsordning; Konventionen om barnets rättigheter.;

    Sammanfattning : Syftet med studie är att undersöka hur barns inflytande i fritidshemmet ser ut enligt de pedagoger, lärare, förskollärare och barnskötare som arbetar där. Studien grundas i en syn på fritidshemmet som barnkulturell plats, en arena för barnkultur och barns kultur. LÄS MER

  5. 5. Alla tricks är tillåtna : barnbibliotekariers syn på verksamheten för barn

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Katarina Blom; [2017]
    Nyckelord :children´s librarians; play; participation; child´s perspective; children´s culture; biblioteks- och informationsvetenskap; ABM; institutionell teori; barnbibliotekarier; barnverksamhet; folkbibliotek; delaktighet; instrumentell kultur; autotelisk kultur; lek; barns kultur; barns perspektiv; barnkultur; barnperspektiv; public library; instrumental culture; autotelic culture; institutional theory; ALM; library and information studies; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : On an overall level this master thesis aims to illustrate the main assignment of the public library regarding activities for children, in the range between educator and culture intermediaries. I´m using the Danish researcher in children´s culture, Beth Juncker, and her perspectives on instrumental culture and autotelic culture to explore where the activities at public libraries belong. LÄS MER