Sökning: "barnkultur genus"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden barnkultur genus.
1. Var är min identitet? : En intersektionell förståelse av representation i UR:s program ”Tripp, Trapp, Träd”
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilka identitetskategorier som representeras i tv riktad till barn i förskola, och vidare problematisera representationen genom ett intersektionellt perspektiv med fokus på hur olika identitetskategorier samverkar i konstruktionen av identitet. Studien utgår från en tematisk analys av UR:s program “Tripp, Trapp, Träd”. LÄS MER
2. ”Jag är en glad, lattjo tjej som älskar hästar, killar, disco och mat…” : En intersektionell studie av brevvänsannonser i Expressen 1976–1977 och 1986–1987
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för historia och samtidsstudierSammanfattning : The aim of this essay is to examine how boys and girls between 9–14 years old are portrayed in pen pal ads from the latter part of the 20th century. The source material consists of pen pal ads published in the newspaper Expressen during the years 1976–1977 and 1986–1987. LÄS MER
3. Fina prinsessor är inte tjocka! : - en analys av kroppsideal i Disneyfilmer
M1-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Eftersom The Walt Disney Company är en stor producent av barnkultur kan det vara av intresse att analysera hur detta filmbolag framställer karaktärernas kroppar i sina filmer. Detta för att få en insyn i vilka olika kroppsideal som barn möter. LÄS MER
4. Populärkultur i förskolan? : En studie om hur populärkulturen kan förstås och problematiseras i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Syftet med studien är att bidra med ökad kunskap om populärkulturens plats i förskolan genom att synliggöra och diskutera vad sex förskollärare uttrycker om populärkultur. Tidigare forskning visar att populärkulturen ej får ta särskilt stor plats inom förskolan, framför allt då populärkultur problematiseras och det finns en strävan efter den så kallade finkulturen inom förskolan. LÄS MER
5. Klänningens betydelse från Pippi Långstrump till Greta Gris : En genusstudie av de populäraste barnserierna på Svt
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Att genus skapas genom ett socialt samspel och genom interaktion med andra är något som mycket forskning visar på. I denna uppsats har vi studerat tre av de populäraste serierna för barn på svensk television. Genom att använda oss av en multimodal analysmodell så har vi kunnat få syn på en mängd olika data i serierna. LÄS MER