Sökning: "barnkultur i förskolan"

Visar resultat 11 - 15 av 15 uppsatser innehållade orden barnkultur i förskolan.

  1. 11. "Ni är mina vänner" : Hur samspelets dynamik påverkar förskolebarns relationsarbete

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Caroline Andersson; Emelie Engel; Hanna Sandh Hultberg; [2013]
    Nyckelord :samspel; relationsarbete; barnkultur; barn; inneslutning; empati; förskola; pedagoger; uteslutning;

    Sammanfattning : Bakgrund I bakgrunden till undersökningen presenteras olika former av samspel och vilka orsaker det finns som bestämmer vilken form samspelet tar. Positivt samspel inkluderar utveckling och lärande, skapande av kamratrelationer, pedagogers arbetssätt samt miljön på förskolan. LÄS MER

  2. 12. Ondska och Godhet : Begreppens betydelse för förskolebarn

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Peter Jonsson; [2012]
    Nyckelord :godhet; habitus; ondska; barnkultur; förskolebarn;

    Sammanfattning : Syfte:Syftet är att undersöka hur barn resonerar kring begreppen ondska och godhet, vad det finns för likheter/skillnader i barnens resonemang samt hur dessa skillnader/likheter kan förstås.Bakgrund:Undersökningen tar upp det ideologiska arvet från upplysningstiden där världen delas upp i dikotomier, det vill säga ont/gott, manligt/kvinnligt, Jaget/Den Andre etc. LÄS MER

  3. 13. Leksaker, media och makt bland barn : finns det något samband?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Helene Frid; [2012]
    Nyckelord :Makt; Privata leksaker; Lekgemenskap; Medietexter; Symboliskt kapital; Barnkultur;

    Sammanfattning : Inga mellanmänskliga möten är fria från makt, så ej heller bland barn. Leksaker är en del av barns vardag och det förekommer att barn har med sig privata leksaker till förskolan. Men barns val av leksaker kan vara påverkat av de medietexter de ständigt möter. LÄS MER

  4. 14. Vad vill ni sjunga om? - En studie kring barnsånger och hur dessa kan se ut om barnen får bestämma

    C-uppsats,

    Författare :gunhild haatveit; susanna carlsson; [2010]
    Nyckelord :Barnsånger; barnkultur; kulturarv; barn och försko;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Vårt syfte med detta arbete är att undersöka hur man utifrån barnsförutsättningar och intresse kan skapa musik som fångar derasengagemang. Vår metod har varit att göra en intervjuundersökning medbarn och personal på en förskoleavdelning, samt med en representantfrån ett bok och musikförlag som inriktar sig på barnmusik. LÄS MER

  5. 15. Hur arbetar förskollärare med barnlitteratur i förskolan utifrån Läroplanen?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Marcus Jeppsson; Greta Askegård; [2007]
    Nyckelord :Nyckelord: barnlitteratur; läsning på förskola; kulturell förankring hos barn; barnböcker; barnkultur;

    Sammanfattning : Abstract Barns litterära intresse skapas i de tidiga åren. Förskolan har del i detta intresseskapande. Genom att lärarna på förskolan använder en pedagogisk teori eller planerat arbete med barnlitteratur kan de göra skillnaden för om barn tar till sig denna kulturform. LÄS MER