Sökning: "barnkultur i förskolan"

Visar resultat 6 - 10 av 15 uppsatser innehållade orden barnkultur i förskolan.

  1. 6. Fläskkorvsmetodiken : progressiva pedagogiska idéer kring barn, musik och kreativitet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Erik Petersson; [2016]
    Nyckelord :barnkultur; barnmusikverksamhet; barnperspektivet; musik i förskolan; musikpedagogik; progressiv pedagogik; reformpedagogik; fläskkorv;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie av de pedagogiska idéer som legat till grund för barnmusikverksamheten ”Farbror Fläskkorvs Musikverkstad”. Verksamheten bedrevs huvudsakligen i Stockholms innerstad mellan 1985 och 2007 och tusentals förskole- och fritidshemsbarn har kommit i kontakt med den. LÄS MER

  2. 7. ”Här leker vi inte pang pang Lucky Luke!” : Om pedagogers ambivalens till populärkultur i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Malin Ritari; Diana Hussein; [2015]
    Nyckelord :Popular culture; preschool; children s culture; socio- cultural; teachers values; Populärkultur; förskola; barnkultur; sociokultur; pedagogers värderingar;

    Sammanfattning : The purpose of this paper is to examine teachers' approach to popular culture in preschool. The questions we want answered are: What approach do educators have to popular culture in preschool and what underlies that approach? Is there a high - and low culture in preschool? If educators bring popular culture into the preschool, how then is it used? Do children’s culture influence everyday life in preschool?  We have employed qualitative methods to seek answers to our questions. LÄS MER

  3. 8. Spiderman och Hello Kitty vill jag ha! - En studie om att integrera populärkultur i förskolan.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Anna Hedlund; [2015]
    Nyckelord :Förskola; samspel; samtal; leksaker; barnkultur; p;

    Sammanfattning : AbstractI detta examensarbete undersöker vi vilken inverkan populärkulturella karaktärer kan ha iförskolans verksamhet. Studien synliggör vikten av att se till barnens intressen ocherfarenheter. Det för att kunna tillgodose dessa intressen i lärandesyfte snarare än att begränsadem i förskolan. LÄS MER

  4. 9. Könsnormsöverskridande i förskoleminnen och barnlitteratur : En studie av vuxna transpersoners förskoleminnen samt könsnormsöverskridande aspekter i populära barnböcker idag

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Felipe Madrid Beltran; [2014]
    Nyckelord :transpersoner; transsexuella; könsnorm; könsnormsöverskridande; barnkultur; barnböcker; förskolan; värdegrund; läroplan; styrdokument;

    Sammanfattning : I detta arbete har idag vuxna transpersoner intervjuats angående sina minnen från deras förskoletid, om bemötande från personalen och de andra barnen och om nivån av normkritik i barnböcker de tagit del av. Svaren har kopplats till de för den tiden aktuella styrdokumenten. LÄS MER

  5. 10. Populärkulturen i förskolan. En kvalitativ undersökning om 1 – 2-åringars kommunikation, samspel och konstruktion av genus med populärkulturen som grund

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Sandra Risberg; [2013]
    Nyckelord :Populärkultur; barnkultur; barns kultur; visuell k;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka hur de allra yngsta barnen på förskolan, 1 – 3-åringarna, agerar, skaparmening och konstruerar genus med utgångspunkt i populärkulturen som de själva tar med sig till förskolan samtden populärkultur som erbjuds av förskolan. Jag ville även undersöka hur pedagogerna reflekterar överpopulärkulturen i förskolans verksamhet. LÄS MER