Sökning: "barnlitteratur; naturvetenskap"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden barnlitteratur; naturvetenskap.
1. Icke-heteronormativitet - Lebbigt?
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)Sammanfattning : Intresset för normkritiska perspektiv ökar, något som märks i allt från akademi och offentlig sektor, till kultur- och näringsliv. Med detta följer ett behov av att ta utveckla metoder för att omsätta ett normkritiskt perspektiv till praktisk handling. LÄS MER
2. Litteratur som undervisningsverktyg i förskolan : Undervisning av naturvetenskap med Lilla Bokbryggan som utgångspunkt
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : Vårt syfte med studien är att bidra med kunskap om hur förskollärare använder sig av barnlitteratur i undervisningen av naturvetenskapliga ämnen. Vi har i denna studie sett närmare på hur förskollärare undervisar om naturvetenskap med projektet Lilla Bokbryggan som utgångspunkt. LÄS MER
3. Undervisning om friktion utifrån ett lekpedagogiskt arbetssätt : En studie om naturvetenskaplig undervisning i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur barn i förskolan uppfattar fysikaliska fenomenet friktion genom att utgå från ett lekpedagogiskt arbetssätt som tar utgångspunkt i barnboken ”Mamma Mu åker rutschkana”. Undervisningssituationens utformning kombinerade högläsning, dramatisering och naturvetenskap på ett lekfullt sätt. LÄS MER
4. Bilderböcker som pedagogiskt verktyg för att förklara kemisk energi : En innehållsanalys av hur kemisk energi beskrivs i bilderböcker
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : The purpose of this study is to explore how picture books can be used in understanding of chemical processes through teaching practices in pre-schools. More specifically, the study aims to contribute with knowledge about how chemical energy is described and related to in picture books intended for children between 3 and 5 years old. LÄS MER
5. Skogen i barnlitteraturen : Kan den fungera som en källa till naturvetenskaplig kunskap?
M1-uppsats, Akademin för hållbar samhälls- och teknikutvecklingSammanfattning : .... LÄS MER