Sökning: "barnlitteratur; naturvetenskap"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden barnlitteratur; naturvetenskap.

  1. 1. Icke-heteronormativitet - Lebbigt?

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)

    Författare :Lindqvist Maja; [2023]
    Nyckelord :Normkritik; normkreativitet; barnlitteratur; HBTQ;

    Sammanfattning :   Intresset för normkritiska perspektiv ökar, något som märks i allt från ­akademi och offentlig sektor, till kultur- och näringsliv. Med detta följer ett behov av att ta utveckla metoder för att omsätta ett normkritiskt perspektiv till praktisk handling. LÄS MER

  2. 2. Litteratur som undervisningsverktyg i förskolan : Undervisning av naturvetenskap med Lilla Bokbryggan som utgångspunkt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Fannie Andersson; Ida Ekstrand; [2023]
    Nyckelord :children´s literature; Lilla Bokbryggan; preschool; science; teaching; barnlitteratur; förskola; Lilla Bokbryggan; naturvetenskap; undervisning;

    Sammanfattning : Vårt syfte med studien är att bidra med kunskap om hur förskollärare använder sig av barnlitteratur i undervisningen av naturvetenskapliga ämnen. Vi har i denna studie sett närmare på hur förskollärare undervisar om naturvetenskap med projektet Lilla Bokbryggan som utgångspunkt. LÄS MER

  3. 3. Undervisning om friktion utifrån ett lekpedagogiskt arbetssätt : En studie om naturvetenskaplig undervisning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Erika Reuter Luthander; Julia Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Barnlitteratur; friktion; fysikundervisning; lekpedagogik; naturvetenskap;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur barn i förskolan uppfattar fysikaliska fenomenet friktion genom att utgå från ett lekpedagogiskt arbetssätt som tar utgångspunkt i barnboken ”Mamma Mu åker rutschkana”. Undervisningssituationens utformning kombinerade högläsning, dramatisering och naturvetenskap på ett lekfullt sätt. LÄS MER

  4. 4. Bilderböcker som pedagogiskt verktyg för att förklara kemisk energi : En innehållsanalys av hur kemisk energi beskrivs i bilderböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Kristine Sannum Haraldstad; [2022]
    Nyckelord :Chemical energy; children’s literature; language; pre-school; science; Barnlitteratur; förskola; kemisk energi; naturvetenskap; språk;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to explore how picture books can be used in understanding of chemical processes through teaching practices in pre-schools. More specifically, the study aims to contribute with knowledge about how chemical energy is described and related to in picture books intended for children between 3 and 5 years old. LÄS MER

  5. 5. Skogen i barnlitteraturen : Kan den fungera som en källa till naturvetenskaplig kunskap?

    M1-uppsats, Akademin för hållbar samhälls- och teknikutveckling

    Författare :Mikaela Ribbing; [2010]
    Nyckelord :barnlitteratur; djur; skog; natur; växter; naturvetenskap;

    Sammanfattning : .... LÄS MER