Sökning: "barnlitteratur djur"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden barnlitteratur djur.

  1. 1. Nils Holgerssons mänskliga resa genom Sverige : En undersökning av antropocentriska och ekocentriska drag i Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Olivia Eliasson; [2023]
    Nyckelord :Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige; Ekokritik; Barnlitteratur; Antropocentrism; Ekocentrism; Djurstudier;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att synliggöra underliggande ekokritiska teman i Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige och att undersöka människans relation till naturen med hjälp av verket. Uppsatsen använder sig av teori från ekokritik och djurstudier och undersöker frågeställningar grundade efter dessa fält, nämligen: hur gestaltas naturen i Nils Holgersson, hur gestaltas människorna i Nils Holgersson, hur gestaltas djuren i Nils Holgersson och hur gestaltas relationerna mellan människa, djur och natur? För att besvara syftet och frågeställningarna utför jag en tematisk läsning av verket och analyserar den med hjälp av ekokritiska begrepp och termer samt tidigare forskning kopplat till både Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige och ekokritik. LÄS MER

  2. 2. Mosshumlan hjälper djuren : En barnbok om rödlistade djur som kan stödja förskollärare i undervisningen om hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Julia Stark; Emilia Sjödin; [2023]
    Nyckelord :Children´s book; didactics; preschool teacher; sustainable development; red listed animals; sociocultural perspective; Barnbok; didaktik; förskollärare; hållbar utveckling; rödlistade djur; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Idag råder en global problematik i miljön och i det förändrade klimatet, vilket påverkar allt levande på vår planet. Det krävs därför att människan anpassar sina handlingar för att växla om till en hållbar utveckling. LÄS MER

  3. 3. I harmoni med naturen, betydelsen av att bry sig : En ekokritisk litteraturstudie av Emil i Lönneberga och Barnen i Bullerbyn

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Maria Svensson; Rebecka Arnell; [2022]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; Lgr 11; ekokritik; barnlitteratur; skönlitteratur; Astrid Lindgren; närläsning; värdegrund;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att utforska om det finns en didaktisk potential i texten beträffandehållbar utveckling i Emil i Lönneberga och Barnen i Bullerbyn. Studien undersöker hurnaturen framställs genom en kvalitativ, ekokritisk litteraturanalys samt vilken relationmänniskorna har till djuren i böckerna. LÄS MER

  4. 4. God miljökommunikation är ingen barnlek : En kvalitativ studie av hållbarhetssagan Esmeralda och Draken

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Tema Miljöförändring

    Författare :Rosanna Johansson; Lotta Henriksson; [2022]
    Nyckelord :Hållbarhet; berättande; berättelser; barnlitteratur; miljö; miljökommunikation; högläsning;

    Sammanfattning : På grund av klimatförändringarna är vår värld i behov av en ny berättelse, i vilken människans beroende av djur och natur är en naturlig del. Att adressera de globala hållbarhetsmålen enligt Agenda 2030 är ett sätt att vända negativa trender bland FN:s medlemsländer. LÄS MER

  5. 5. Den dialogiska högläsningens betydelse för elevers språkutveckling : En litteraturstudie hur barnlitteratur och dialogisk högläsning bearbetas i grundskolan i årskurs F-3.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Sara Vesterberg; Anna-Lena Prager; [2022]
    Nyckelord :Dialogisk högläsning; språkutveckling; ordförråd; barnlitteratur och litteraturbearbetning;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie behandlar hur dialogisk högläsning påverkar eleverna i klassrummet men även i hemmet. Denna litteraturstudie riktar sig till lärare som jobbar inom grundskolan med årskurserna F-3. Syftet med litteraturstudien är att belysa hur dialogisk högläsning påverkar elevernas språkutveckling och växande ordförråd. LÄS MER