Sökning: "barnlitteratur språk"

Visar resultat 1 - 5 av 80 uppsatser innehållade orden barnlitteratur språk.

  1. 1. Att högläsa eller inte högläsa, det är frågan : En kvalitativ studie av några lärares och elevers attityder till högläsning av barnlitteratur under engelskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Zilan Alalgöz; Emma Eriksson; [2023]
    Nyckelord :högläsning på engelska; engelska som främmande språk; lågstadiet; språkutveckling; barnlitteratur; intervjustudie; enkätundersökning;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur det ser ut med högläsning ur engelsk barnlitteratur på lågstadiet, både hur och i vilken utsträckning lärare använder sig av det, vilken påverkan de ser att det har på språkutvecklingen samt hur det tas emot av elever. Studien använder sig av en metodkombination med intervjuer av lärare och ett högläsningsexperiment med efterföljande elevenkäter för att få elevernas synvinkel. LÄS MER

  2. 2. "Mitt vuxna jag förstår detta, men barnet i mej accepterar aldrig en sådan tolkning" : En undersökning av den didaktiska potentialen i Bröderna Lejonhjärta för gymnasieskolans svenskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Lisen Svensson; [2023]
    Nyckelord :litteraturdidaktik; astrid lindgren; didaktisk potential; tolkningsmöjligheter;

    Sammanfattning : Denna uppsats analyserar fyra litterära teman i Astrid Lindgrens Bröderna Lejonhjärta (1973) med syfte att se verkets didaktiska potential för gymnasieskolans svenskundervisning. Temana som analyseras är mod, frihet, godhet och död, vilka alla kopplas till skolans styrdokument; både i form av ämnesplan och värdegrund. LÄS MER

  3. 3. "Men han är väl snäll? Han är ju snäll tycker jag..." : En kvalitativ studie om framställandet av funktionsvariationen autism i en barnbok samt nio elevers uppfattningar kring bokens huvudkaraktär

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Karin Hernhag; [2022]
    Nyckelord :Functional variation; children s literature; autism; student perceptions; textual analysis; norm criticism; Funktionsvariation; barnlitteratur; autism; elevuppfattningar; textanalys; normkritik;

    Sammanfattning : Children’s literature that includes characters with functional variations is viewed as a tool to increase understanding in classrooms. However, this assumes that the characters are portrayed in a good light and present a positive image to pupils. LÄS MER

  4. 4. Barn- och ungdomslitteratur i engelskundervisningen : En kvalitativ intervjustudie med fyra engelsklärare för årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Helena Åkesson; [2022]
    Nyckelord :Children s literature; English teaching; English teachers; Grades 4-6; Language development; Barnlitteratur; engelsklärare; engelskundervisning; språkutveckling; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : Det finns mycket forskning om skönlitteratur i undervisningen och vilka fördelar det ger att använda barn- och ungdomslitteratur i undervisningen av engelska som andraspråk. Däremot verkar barn- och ungdomslitteratur användas i engelskundervisningen i begränsad omfattning och de aktiva lärare jag mött under min lärarutbildning använder främst läromedel. LÄS MER

  5. 5. Pedagogers arbetssätt för att främja flerspråkiga barns språkutveckling med hjälp av litteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Suado Dawod Omar; Sabina Nises; [2022]
    Nyckelord :Multilingualism; children s literature; preschool children; preschool teachers; translanguaging; sociocultural perspective; Flerspråkighet; barnlitteratur; förskolebarn; förskollärare; translanguaging; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : I dagens internationaliserade samhälle lever vi i en mångkultur som präglas av olika kulturer och språk. Förskolan blir en social mötesplats där kultur och språk samverkar med hjälp av barn, pedagoger och vårdnadshavare. LÄS MER