Sökning: "barnlitteratur"

Visar resultat 6 - 10 av 753 uppsatser innehållade ordet barnlitteratur.

  1. 6. ”Att läsandet inte bara är en bisak när barnen är som tröttast på vilan […]” : En kvalitativ intervjustudie av pedagogers uppfattning av fysikundervisning i samverkan med barnlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Gina Vallberg; Ida Nyman; [2024]
    Nyckelord :children s literature; envisioning literature; phenomenography; physics education; preschool; barnlitteratur; fenomenografi; fysikundervisning; förskola; litterära föreställningsvärldar;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra förskollärares uppfattningar och erfarenheter av att implementera fysikundervisning med utgångspunkt i barnlitteratur. För att synliggöra pedagogernas uppfattningar användes kvalitativa semistrukturerade intervjuer, där informanterna bestod av sju aktiva legitimerade förskollärare. LÄS MER

  2. 7. Mumindalen, det inkluderande samhället : En kvalitativ litteraturstudie av Muminböckerna utifrån ett normkritiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Ida Mellembråten; [2024]
    Nyckelord :Children’s literature; gender; norm criticism; preschool; barnlitteratur; förskola; genus; normkritik;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att belysa hur Muminböckernas karaktärer representeras och hur deras relationer till varandra representeras utifrån ett normkritiskt perspektiv. Detta för att ta reda på om Muminböckerna skulle kunna bidra till det normkritiska arbetet inom förskolans verksamhet. LÄS MER

  3. 8. Hur framställs barns position i barnlitteratur i relation till klimatfrågan? : Svenska barnböckers påverkan på vilken position barnen ges i relation till klimatfrågan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Linnéa Aronsson; [2024]
    Nyckelord :Children’s literature; Children’s positioning; Discourse analysis; Climate; Barnlitteratur; Barns positionering; Diskursanalys; Klimatet ;

    Sammanfattning : The purpose of the study was to analyze how Swedish children's books aimed to children between the ages of three and six, position children in relation to the books' climate and environmental themes. The method used for collecting material was a discourse analytical model developed by Svensson (2019). LÄS MER

  4. 9. Analog och digital barnlitteratur i förskolan : Ur förskollärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Åsa Stenemar; Hanna Nyström; [2023]
    Nyckelord :analog barnlitteratur; barnlitteratur; digital barnlitteratur; högläsning litteraturintresse; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur förskollärare resonerar kring arbetet med analog och digital barnlitteratur på förskolan. Forskningsfrågorna som studien besvarar är “hur resonerar förskollärare kring barns användande av analog barnlitteratur och digital barnlitteratur på förskolan?”, “vad anser förskollärare påverka barns intresse för användningen av analog och digital barnlitteratur?” och “hur resonerar förskollärare kring möjligheter och begränsningar med analog och digital barnlitteratur?”. LÄS MER

  5. 10. "Larvar har ju inga kläder på riktigt" : Antropomorfism för lärande av biologi i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Maria Jansson; Emma Westman; [2023]
    Nyckelord :Anthropomorphism; bilogy; early childhood education; teaching; anthropomorphic childrens literature; Antropomorfism; biologi; förskola; undervisning; antropomorfisk barnlitteratur;

    Sammanfattning : Abstract The pupose of the study was to increase knowledge about how anthropomorphism can support preschool children´s learning about the developmentstages of the butterfly in a teaching situation with anthropomorphic children´s literature, investigative booktalk and concrete material. To answer the purpose, questions were needed that povided answers to what kind of learning that occurred in relation to the prior knowledge and how the children´s learning was characterized in their retelling. LÄS MER