Sökning: "barnlitteraturen"

Visar resultat 11 - 15 av 181 uppsatser innehållade ordet barnlitteraturen.

  1. 11. Normkreativ bokhylla : En normkritisk undersökning om vem som får synas i barnlitteratur och på vilket sätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Anna Pettersson; Ida Helmersson; [2023]
    Nyckelord :normer; normbrytande mönster; problematiserande skildringar; normaliserande skildringar; normkritik; intersektionalitet; barnlitteratur; representation av normer; speglar och fönster;

    Sammanfattning : I studien granskas barnlitteratur ur ett normkritiskt perspektiv. Materialunderlaget ärhämtat från Folkbibliotekens mest utlånade böcker för ålder 6–9 år i Gävleborg, somdärmed utgör vårt geografiska område. Syftet med studien är att belysa vilka normersom representeras i barnlitteraturen och på vilket sätt. LÄS MER

  2. 12. Hur karaktäriseras genus i barnlitteratur? : En kvalitativ och kvantitativ genusanalytisk studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Emelie Zeliath; Rebecka Sjögren; [2023]
    Nyckelord :Children s literature; gender patterns; gender; norm; masculine; feminine; norm-breaking; Barnlitteratur; genusmönster; genus; norm; maskulin; feminin; normbrytande;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine how gender is characterized in children's literature in the Swedish preschool. The research question is of great importance to investigate because the Swedish preschool operates as a social institution. LÄS MER

  3. 13. Barns erfarenheter av flykt i bilderböcker : Om flyktingbarnets skildring i barnlitteraturen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :William Shaid; [2023]
    Nyckelord :Bilderböcker; barnlitteratur; bildanalysen; kvalitativ textanalys; narratologi; narrativ och illustrationer;

    Sammanfattning : En större flyktingvåg skildrades i svensk media under 2015. Gripande berättelser om människor på flykt undan krig och orättvisor. Men detta var nyheter ämnade för den vuxne läsaren, inte berättelser för barn. LÄS MER

  4. 14. Normbrott i Falafelflickorna och Hata Gustavsberg : En genusstudie av manligt och kvinnligt beteende i två barnböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Aisha Omar; Sanela Sadikovic; [2023]
    Nyckelord :Christina Wahldén; Agnes Lindström; Falafelflickorna; Hata Gustavsberg; ”kvinnliga” egenskaper; ”manliga” egenskaper; normbrott; genus;

    Sammanfattning : Böckerna som har valts att analyseras är Falafelflickorna (Christina, Wahldén, 2018) och Hata Gustavsberg (Agnes Lindström, 2017) utifrån genusperspektivet. Uppsatsens syfte är att undersöka om det sker normbrott i de valda barnböckerna. Teorin tar upp allmän fakta om genusperspektiv samt presenterar Nikolajevas (2017, s. 193) tabell. LÄS MER

  5. 15. Mångkultur i ALMA-pristagares bilderböcker. : Hur framställs etniciteter, kulturmöten och mångkultur i bilderböcker?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Linda Ohlfeldt; [2023]
    Nyckelord :children´s literature; ethnicity; race; cultural meeting; multiculture; diversity; interculture; preschool; Barnlitteratur; etnicitet; ras; kulturmöte; mångkultur; interkultur; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att utifrån Nikolajevas narratologiska litteraturanalys utföra bilderboksanalyser, utifrån ett mångkulturellt och interkulturellt perspektiv, med fokus på hur etniciteter, kulturmöten och mångfald framställs. I urvalet valdes bilderböcker skrivna av nationella och internationella författare som tilldelats ett av världens största litteraturpriser, Astrid Lindgren Memorial Award (ALMA). LÄS MER