Sökning: "barnlittertur"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet barnlittertur.

  1. 1. ”Ibland kanske det är bättre att vara tyst” : En studie om hur normer reproduceras i barnlitteratur som används i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maria Richard Persson; Josefin Arvidsson; [2021]
    Nyckelord :barnlittertur; genus; kritiskt tänkande; normer; omsorg;

    Sammanfattning : Barnlitteratur är ett förekommande verktyg inom förskolans verksamhet, litteraturen kan tillgängliggöra och lyfta olika område som berör vardagens verkligheter, men kan även öppna upp för fantasi som barn kan reproducera i sin värld. En text och dokumentationsstudie genomförs utifrån ett normkritiskt perspektiv på hur normer reproduceras i barnlitteratur. LÄS MER

  2. 2. Att ha ett hål i hjärtat och en pappa i fickan : En undersökning av barns sorg i barnlittertur

    M1-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Sofia Rönnqvist Kulla; [2018]
    Nyckelord :grief; death; children s literature; learning; communication; sorg; döden; barnlitteratur; lärande; kommunikation;

    Sammanfattning : As a teacher, I will come in contact with different students with different prior knowledge and experience. The purpose of this study was therefore to investigate how the grief after losing a parent is made out in four children's books, and to compare how or when these depictions correspond to the research on child grief management and processing. LÄS MER

  3. 3. Barnlitteraturens betydelse i förskolan : en kvalitativ studie kring pedagogers syn på böcker i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Rebecka Hänström; [2016]
    Nyckelord :Barnlitteratur; förskola; högläsning; samtal; arbetssätt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur ett antal pedagoger ser på barnlitteratur i förskolan och hur de arbetar med litteraturen för att nå ett lärande. Studien är av kvalitativ form och fokuserar på informaternas uppfattningar kring arbetet med barnlittertur. Tre förskollärare på tre olika förskolor intervjuades. LÄS MER