Sökning: "barnperspektiv"
Visar resultat 1 - 5 av 709 uppsatser innehållade ordet barnperspektiv.
1. Implementering av AKK för barn och ungdomar som har flerfunktionsnedsättning - en studie av habiliteringslogopeders erfarenhet
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiSammanfattning : This study aimed to investigate speech and language pathologist’s (SLPs) experiences when implementing augmentative and alternative communication (AAC) with children and adolescents with profound intellectual and multiple disabilities. Five SLPs participated in individual, semi-structured interviews. LÄS MER
2. Barnets väg ut ur LVU - en kritisk analys ur ett barnperspektiv om avslutandeskedet av LVU-placeringar i familjehem med stöd av 2 § LVU
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : I denna uppsats studeras upphörandet av vårdinsatser med stöd av 2 § LVU ur ett barnperspektiv respektive rättssäkerhetsperspektiv. Ambitionen är att undersöka vilka alternativa vägar ut ur vården som finns, när de används och varför. Jag genomför denna undersökning utifrån principerna om återförening, kontinuitet och stabilitet. LÄS MER
3. Vikten av att prata med barnen, inte om barnen En kvalitativ studie om utredande socialsekreterares upplevelser av att beakta barns delaktighet och barns perspektiv
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur ett urval av socialsekreterare upplever sig görabarn delaktiga och beakta barns perspektiv i LVU-utredningar som berör barn under 15 år. Föratt besvara studiens syfte formulerades två frågeställningar: Hur upplever sigsocialsekreterarna gå tillväga för att göra barn delaktiga i utredningsprocesserna? Hurupplever sig socialsekreterarna beakta barns perspektiv under utredningsprocesserna? För attbesvara studiens frågeställningar utgick studien från en kvalitativ forskningsmetod och detempiriska materialet bestod av sex intervjuer med yrkesverksamma socialsekreterare, vilkaarbetar med barn och unga vid tre olika socialtjänster. LÄS MER
4. ”Vi skulle ju kunna göra barnen ännu mer delaktiga i dokumentationsprocessen.” : - Förskollärares uppfattningar om delaktighet i den pedagogiska dokumentationsprocessen.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP); Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Vårt syfte med studien är att belysa förskollärares uppfattningar gällande barns delaktighet i den pedagogiska dokumentationsprocessen och genom detta bidra med kunskap inom området. Studien har två frågeställningar: Vad kännetecknar enligt förskollärare deras arbete med att göra barn delaktiga i den pedagogiska dokumentationsprocessen och vilka strukturella faktorer bidrar enligt förskollärare till att begränsa respektive möjliggöra barns delaktighet i den pedagogiska dokumentationsprocessen. LÄS MER
5. Elefanten i rummet : en fenomenologisk intervjustudie om hur barn som växer upp med våld upplever att det talas om våldet.
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen; Uppsala universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Den här uppsatsen har en kvalitativ ansats och bygger på intervjuer med vuxna individer som vuxit upp i hem där det förekommit våld. Uppsatsen behandlar respondenternas upplevelser av om och hur det talades om våldet samt den respons de upplevt från utomstående kopplat till våldet. LÄS MER
