Sökning: "barnperspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 731 uppsatser innehållade ordet barnperspektiv.

  1. 1. Se mig, hör mig och låt mig komma till tals! En dokumentstudie om hur barn mellan 4–15 år framställs och görs delaktiga i LVU-domar

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Alexandra Kaustinen; Moa Soininen; [2021-06-08]
    Nyckelord :LVU; domar; barn; delaktighet; mognad; ålder;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur barn framställs och görs delaktiga i LVU-domar utifrån12e artikeln i FN:s konvention om barns rättigheter. Det empiriska materialet i studien utgörsav 10 stycken förvaltningsrättsliga domar gällande ansökan om beredande av vård enligt LVU(1990:52) 2 och 3 §§. LÄS MER

  2. 2. VAD INNEBÄR BARNETS BÄSTA? En kvalitativ studie om familjerättssekreterares upplevelser att arbeta med frågor som rör barnets bästa som vägledande princip i vårdnadsutredningar.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Marwa Al Moughabat; [2021-05-31]
    Nyckelord :barnets bästa; familjerätten; familjerättssekreterare; vårdnadsutredning;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att lyfta fram familjerättssekreterares upplevelser av att arbeta med frågor som rör barnets bästa som vägledande princip i vårdnadsutredningar. För att besvara uppsatsens syfte och frågeställningar utgick studien från en kvalitativ ingång. Empirin utgjordes av fem semistrukturerade intervjuer i Sverige. LÄS MER

  3. 3. Balansera i barnsamtal En studie om hur socialsekreterare ser på begreppet barns röst i barnsamtal.

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Annette Fridström; [2021-05-05]
    Nyckelord :barnavård; barns delaktighet; barns röst; barnperspektiv; barns perspektiv; barnsamtal;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att fånga hur socialsekreterare i socialtjänstens barnavård tänker kring barns röst i barnsamtal. De frågeställningar jag har utgått från är; Vad innebär begreppet barns röst för socialsekreterare?; Vad ser de för svårigheter för barn att göra sin röst hörd?; Hur skapar de förutsättningar för barnen att göra sin egen röst hörd?; Hur gör de för att så lite som möjligt påverka barnen i deras berättelse? Det finns mycket forskning kring hur man erbjuder barn möjligheten att själva få berätta om sin situation med så lite påverkan som möjligt från den som intervjuar. LÄS MER

  4. 4. Implementering av AKK för barn och ungdomar som har flerfunktionsnedsättning - en studie av habiliteringslogopeders erfarenhet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Cecilia Lybing; Louise Törngren; [2021-02-12]
    Nyckelord :flerfunktionsnedsättning; alternativ och kompletterande kommunikation AKK ; logoped; barn- och ungdomshabilitering; tematisk analys; profound intellectual and multiple disabilities; augmentative alternative communication AAC ; speech and language pathologist SLP ; child and youth habilitation; thematic analysis;

    Sammanfattning : This study aimed to investigate speech and language pathologist’s (SLPs) experiences when implementing augmentative and alternative communication (AAC) with children and adolescents with profound intellectual and multiple disabilities. Five SLPs participated in individual, semi-structured interviews. LÄS MER

  5. 5. Barnets väg ut ur LVU - en kritisk analys ur ett barnperspektiv om avslutandeskedet av LVU-placeringar i familjehem med stöd av 2 § LVU

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Ida Edberg; [2021-01-28]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I denna uppsats studeras upphörandet av vårdinsatser med stöd av 2 § LVU ur ett barnperspektiv respektive rättssäkerhetsperspektiv. Ambitionen är att undersöka vilka alternativa vägar ut ur vården som finns, när de används och varför. Jag genomför denna undersökning utifrån principerna om återförening, kontinuitet och stabilitet. LÄS MER