Sökning: "barnsånger"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade ordet barnsånger.

  1. 1. “Vad sjunger vi egentligen om i förskolan?” : En studie om genus i barnsånger

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Tobias Forsman; Petter Wennberg; [2020]
    Nyckelord :Förskola; Genus; Heteronorm; Musik; Barnsånger; Sångtexter;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur genus kan framträda i barnsånger som används i förskolans verksamhet, samt hur förskolepersonal motiverar sina val av barnsånger. Vi bekantar oss med tidigare studier om genus och musik i förskolan, samttidigare studier om hur genus kan framträda i musiken. LÄS MER

  2. 2. Musik i förskolan : En enkätstudie om förskollärares musikanvändande och synsätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Emma Blom; [2019]
    Nyckelord :didaktik; förskollärare; förskola; musik; musikaktivitet; språk; sång; undervisning;

    Sammanfattning : Musik i förskolan kan vara så mycket mer än att sitta i samlingen och sjunga traditionella barnsånger. Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare använder musik i förskolan, vad deras syfte med musik i undervisningen är samt hur förskollärarna definierar vad musik i förskolan är. LÄS MER

  3. 3. Musikalisk improvisation och komposition i förskolan. : En studie om barns möjligheter till utveckling av det personliga och spontana musicerandet i tidig ålder.

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Stefan Jadefjord; [2017]
    Nyckelord :förskola; improvisation; spontansång; kreativitet; musikstund; musikdidaktik; dagis;

    Sammanfattning : Detta är en studie om barns musikaliska utveckling under de första levnadsåren samt deras spontana och fria musicerande. En kvalitativ studie har genomförts genom passiva observationer på fyra svenska förskolors musikstunder och samtal med dess personal om hur dessa arbetar med barnens kreativa skapande i musik genom improvisation och komposition under själva musikstunden. LÄS MER

  4. 4. Hållbara barnsånger? : en diskursanalys av barnsångtexter med miljöinnehåll

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Signe Notini; [2017]
    Nyckelord :Eco-edu-tainment; preeschool; Eco-edu-tainment; hållbara barnsånger; ekomusik; förskola; miljöengagemang; barn; diskursanalys; hållbar utveckling; barnmusik; sångtexter;

    Sammanfattning : Den här studien riktar sig mot arbetet med miljö- och hållbarhetsfrågor i förskolan. Syftet med studien är att ge en inblick i några svenska barnsånger med miljöinnehåll som producerats från 1960-talet till nutid samt vilka diskurser dessa sånger förmedlar och hur barnet skrivs fram. LÄS MER

  5. 5. Sång i förskolan : Att stödja språkutvecklingen för barn med andra modersmål genom sång

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Hannah Shanberg; [2016]
    Nyckelord :Förskola; sång; modersmål; hemsida;

    Sammanfattning : Det har visat sig finnas en brist av bra och lättillgängliga hemsidor inriktade på förskolan som erbjuder text, ljudmaterial och rörelser för sånger på andra språk än svenska. Detta arbete beskriver processen kring skapandet av en hemsida som stöd för pedagoger i förskolans användning av sång i sitt arbete med barn som har andra modersmål än svenska. LÄS MER