Sökning: "barns Existentiella frågor"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden barns Existentiella frågor.

  1. 1. Musikmaskiner och döda fruar : En vetenskaplig essä om musiskt-filosofiskt tänkande och musikcentrerad undervisning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Tobias Pihlblad; [2018]
    Nyckelord :music-centric teaching; new materialism; existential dimensions of music; plaisir; jouissance; musikcentrerad undervisning; neomaterialism; musikens existentiella dimensioner; plaisir;

    Sammanfattning : With this scientific essay I examine, what I choose to phrase as, music-centered educational practices in contemporary Swedish preschool. Using two personal experiences of these practices as empirical data, I aim to discern what types of philosophical and musicological ideas have helped shape their formation. LÄS MER

  2. 2. Pedagogers uppfattning om barns samtal på fritidshem : En fenomenologisk studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen; Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Robin Callert; Kevin Husén; [2017]
    Nyckelord :Extended school education; extended school pedagogics; dialogue; socratic dialogue; philosophical dialogue; qualitative interview; phenomenology; lifeworld; phronesis; episteme; theoretical knowledge; practical knowledge; measurable knowledge; unmeasurable knowledge; Fritidshem; fritidspedagogik; samtal; sokratiska samtal; filosofiska samtal; kvalitativ intervju; fenomenologi; livsvärld; fronesis; episteme; teoretisk kunskap; praktisk kunskap; mätbar kunskap; omätbar kunskap;

    Sammanfattning : Detta är en studie som utforskar fritidspedagogers uppfattning om samtal med barn i deras verksamhet. Vår utgångspunkt var sokratiska och filosofiska samtal som vi stötte på under en kurs i ”barns existentiella frågor”. Vi blev då nyfikna över hur detta såg ut i verkligheten, om det fanns överhuvudtaget. LÄS MER

  3. 3. Livsfrågornas plats inom religionsämnet på mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärande och samhälle

    Författare :Arlette Jarl; Mats Ekblad Thun; [2015]
    Nyckelord :livsfrågor; värdegrundsfrågor; existentiella frågor; religionskunskap; didaktik; samhällsorienterande ämnen;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker lärares attityder, föreställningar och undervisning om livsfrågor inom ämnet religionskunskap. Huvudfrågorna fokuserar på hur lärare resonerar kring sin undervisning, vilket material som används och hur undervisningen kan se ut. Studien lyfter även vad barns livsfrågor är utifrån ett lärarperspektiv. LÄS MER

  4. 4. Att se och bli sedd : Högstadieelevers förståelse av ”Berättelsen om det osynliga barnet” ur ett existentiellt- relationellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik; Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Nygren Fredrik; Veronica Schelander; [2014]
    Nyckelord :Existentialism; utvecklingspsykologi; barns tankar; människosyn; identitet; livsfrågor;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa undersökning handlar om elevers tankar och tolkningar utifrån läsningen av novellen ”Det osynliga barnet” av Tove Jansson. Denna aktionsforskning är genomförd som en del av vår egen undervisning på två skolor. LÄS MER

  5. 5. ”SÄG INTE NEJ – SÄG JA!” : En undersökning om pedagogernas uppfattning av barns inflytande i förskolans verksamhet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Monika Lundberg Bengtsson; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur pedagogerna uppfattar begreppet barns inflytande och hur de resonerar kring barns inflytande i förskolans verksamhet. Tidigare forskning visar att det är fortfarande oklart var och i vilka sammanhang barn ges inflytande och hur pedagogerna kan arbeta i förskolan på ett demokratiskt sätt. LÄS MER