Sökning: "barns berättelse"
Visar resultat 21 - 25 av 54 uppsatser innehållade orden barns berättelse.
21. "Titta! Vi håller på att lösa ett problem, vill du vara med?" : En essäuppsats om pedagogers delaktighet i barns lek
M1-uppsats, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : This essay begins with a story that reveals the encounter between pedagogues and children in their free play. In the first part, To be with or stand outside I describe how me and my colleague who are in the pre-school yard meet children through the different ways we participate or don’t participate in their play. LÄS MER
22. Högläsning ur elektroniska böcker : En kvalitativ studie om en ny företeelse av högläsningspraktiker inom förskolans verksamhet.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Med grund i tidigare forskning som belyser problematiken om att barn lämnas ensam med digitala verktyg vid högläsning av elektroniska böcker har denna studie fokuserat på högläsning av elektroniska böcker med pedagoger. Syftet med studien är att undersöka vilka kunskaper inom literacy som konstitueras när pedagoger läser högt ur elektroniska böcker. LÄS MER
23. "Is, lite ondska och kärlekshandlingar" : -En receptionsstudie utifrån filmen Frost
Master-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien var att utforska hur barn beskriver sin tolkning av filmen Frost, i egenskap av en multimedial text, samt hur barnen ser på filmen utifrån lärandebegreppet. Filmen ses som multimedial då den bland annat kommunicerar med visuella, auditiva, och språkliga intryck. LÄS MER
24. Den lekfulla metoden : En studie om socionomers upplevelser i arbete med tejping
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Tejping är en gestaltningsmetod som används inom skilda verksamheter inom socialt arbete som bedriver utredning respektive behandling och som utgörs av socialarbetare som arbetar med barn. En metod som bygger på externalisering genom gestaltning och som möjliggör för utövarna att mötas kring en situation eller händelse. LÄS MER
25. Podcast - ett digitalt verktyg för att fånga barns tankar.
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Vårt utvecklingsinriktade arbete inspireras av aktionsforskning med syftet att genom en podcast få ta del av barns perspektiv på hur de upplever sin fria tid. Arbetet syftar också till att studera vad som sker när IKT införs i fritidshemmets verksamhet samt att låta barnen vara delaktiga genom processen. LÄS MER