Sökning: "barns eget perspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 181 uppsatser innehållade orden barns eget perspektiv.

  1. 1. Fritidshemmets lärande genom ett barns perspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Conny Fredberg; [2023-12-07]
    Nyckelord :Lärande; Sociokulturellt perspektiv; barns perspektiv och Lek;

    Sammanfattning : Med detta arbete vill jag belysa hur elever upplever sitt lärande genom att utgå från barns perspektiv. Genom en kvantitativ och kvalitativ metod, genom en enkät och intervjuer har jag samlat på mig intressant data om elevernas lärande på fritidshemmet. LÄS MER

  2. 2. VEM ÄGER RASTEN?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Lise-Lott Johåker; Sophia Zettergren; [2023-10-26]
    Nyckelord :Elevinflytande; delaktighet; infallsvinklar; rastverksamhet; makt; aktörskap;

    Sammanfattning : Många skolor arbetar idag med organiserad rastverksamhet. Trots det finns det inte något skrivet om detta i skolans styrdokument och det är upp till varje skola att utforma denna verksamhet på sitt eget sätt. LÄS MER

  3. 3. “Det är en sån här fingertoppskänsla!” : en studie om blyga barns inflytande, ur förskollärares perspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Erika Wifralius; Annica Liljegren; [2023]
    Nyckelord :shy children; influence; preschool teachers; Noddings; nonverbal communication; verbal communication; shyness; Blyga barn; inflytande; förskollärare; Noddings; icke-verbal kommunikation; verbal kommunikation; blyghet;

    Sammanfattning : This study is based on preschool teachers' descriptions of shy children's influence in preschool activities. The purpose of the study is to investigate what influence shy children have in preschool, from the preschool teacher's perspective. LÄS MER

  4. 4. ”Det är farligt att leva” : En studie om fritidshemslärares förhållningssätt till sina elever i relation till gränssättning i utomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Alvin Bengs; Elias Englund; [2023]
    Nyckelord :gränssättning; barnsyn; barndomssociologi; kompetent aktör; lärare i fritidshem;

    Sammanfattning : Gränssättning i fritidshemmet handlar om att skapa regler som ger barn trygghet och fördelaktiga förutsättningar för utveckling. Syftet med denna studie är att undersöka fritidshemslärares förhållningssätt till sina elever och hur detta påverkar deras syn på gränssättning i relation till aktiviteter i fritidshemmets utomhusmiljö. LÄS MER

  5. 5. Analog och digital barnlitteratur i förskolan : Ur förskollärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Åsa Stenemar; Hanna Nyström; [2023]
    Nyckelord :analog barnlitteratur; barnlitteratur; digital barnlitteratur; högläsning litteraturintresse; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur förskollärare resonerar kring arbetet med analog och digital barnlitteratur på förskolan. Forskningsfrågorna som studien besvarar är “hur resonerar förskollärare kring barns användande av analog barnlitteratur och digital barnlitteratur på förskolan?”, “vad anser förskollärare påverka barns intresse för användningen av analog och digital barnlitteratur?” och “hur resonerar förskollärare kring möjligheter och begränsningar med analog och digital barnlitteratur?”. LÄS MER