Sökning: "barns emotionella utveckling"
Visar resultat 1 - 5 av 46 uppsatser innehållade orden barns emotionella utveckling.
1. Konflikthantering i förskolan : En intervjustudie om pedagogers uppfattningar kring kollegialt och enskilt arbete i samband med konflikter mellan barn
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur pedagogers synsätt och deras arbete i samband med konflikthantering i förskolan kan skapa förutsättningar för barns utveckling och lärande. Genom att utföra semistrukturerade intervjuer med sex förskolepedagoger från två olika arbetslag har vi undersökt hur de ser på konflikter mellan barn och sin egen roll i samband med dessa, samt vilka kollegiala och enskilda konflikthanteringsstrategier som de uttrycker att de använder sig av. LÄS MER
2. Att leva med en förälder med psykisk sjukdom : En litteraturöversikt
Magister-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för vårdvetenskapSammanfattning : Bakgrund: Psykiatriska sjukdomar och tillstånd påverkar miljontals människor världen över och flera av de drabbade är föräldrar. Många föräldrar drabbade av psykisk sjukdom kan ta hand om ett barn, medan andra kan göra situationen värre för barnet. LÄS MER
3. Flickighet i barnlitteratur : En analys av hur flickighet framställs i sju polska barnböcker
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Barnlitteraturens betydelse inom förskola och pedagogiskt arbete är stor och väsentlig. Syftet med denna studie var att undersöka sju polska barnböcker för att se på vilka sätt begreppet flickighet framställdes i de böckerna. LÄS MER
4. Barns resiliens och copingstrategier vid en uppväxt med föräldrar med substansbrukssyndrom : En kvalitativ studie utifrån ett retrospektivt perspektiv
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)Sammanfattning : Att som barn växa upp med föräldrar med ett substansbrukssyndrom kan innebära en ökad risk att få psykosociala och emotionella problem, jämfört med barn som inte vuxit upp med substansbrukande föräldrar. Syftet med vår studie är att med hjälp av retrospektiva berättelser från självbiografier, författade av personer som växt upp med minst en förälder med substansbrukssyndrom, få en ökad kunskap om hur barn som vuxit upp med minst en förälder med substansbrukssyndrom har hanterat sin situation och lyckas skapa en tillfredsställande psykosocial utveckling i relation till resiliens och copingstrategier. LÄS MER
5. Det är svårt, det finns ingen manual... : En kvalitativ studie om pedagogers arbete med barns emotionella kompetens i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : I förskolans läroplan framgår förskollärares ansvar att stötta barns emotionella utveckling. Syftet med studien var att öka kunskapen kring hur pedagoger i förskolan arbetar med barns emotionella kompetens. LÄS MER