Sökning: "barns engelska språkinlärning"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden barns engelska språkinlärning.

  1. 1. Pleasure reading for development of English as a second language : Pleasure reading at home and its effects in the English classroom. How pleasure reading in English can improve children’s comprehension of and proficiency in English as a second language.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Elin Moberg; [2023]
    Nyckelord :English; Swedish; grades 4 to 6; English as a second language; language development; reading; pleasure reading; reading for language acquisition; language learning; Engelska; svenska; årskurs 4 till 6; engelska som andra språk; språkutveckling; läsning; nöjesläsning; läsning för språkinlärning; språkinlärning;

    Sammanfattning : This study aims to find an understanding of how pleasure reading outside of a classroom context can assist in the development of English as a second language. The study primarily seeks to examine what teachers and parents say about how the access to and active reading of English books in children’s home environment can benefit their language skills development in the classroom, and this has been done through qualitative interviews. LÄS MER

  2. 2. Att undervisa unga elever i engelska - arbetsmetoder för en andraspråksinlärning : En litteraturstudie om framgångsrik undervisning i engelska som andraspråk för årskurserna 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Amber Olsson; [2017]
    Nyckelord :teaching young language learners; english second language; english language learners; teaching methods; Engelska språkinlärning; engelska för unga åldrar; undervisningsmetoder;

    Sammanfattning : Engelskundervisningen idag i årskurserna 1-3 är enligt min åsikt och erfarenhet, inte tillräckligt prioriterat. Många av eleverna kan redan vid skolstarten ha engelskkunskaper med sig och de måste nationellt ges möjligheten till att utveckla dessa. Läraren kan ha stor betydelse i barnens andraspråks- och språkinlärning. LÄS MER

  3. 3. Sova heter lala på swahili : Några familjers användning av och uppfattningar om sina adoptivbarns förstaspråk

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Anna-Karin Steinholtz; [2016]
    Nyckelord :Adoptivbarns språkanvändning; Kenya; adoptivbarns språkutveckling; flerspråkighet; förstaspråksattrition;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka några föräldrars upplevelser av och uppfattningar om språkanvändning, språkutveckling och identitet hos sina barn som adopterats från Kenya till Sverige. Teoretiska utgångspunkter har varit barns tidiga språkutveckling, andraspråksinlärning, flerspråkighet, adoptivbarns språkinlärning samt förstaspråksattrition. LÄS MER

  4. 4. Five Little Monkeys Jumping on the Bed : En litteraturstudie om hur arbete med sång, rim och ramsor kan främja barns utveckling av engelska som främmande språk i grundskolans tidigare år.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Therese Cederleuf; [2015]
    Nyckelord :engelska; sång; rim; ramsor; yngre elever; grundskolan;

    Sammanfattning : Syftet med litteraturstudien är att undersöka hur arbete med sång, rim och ramsor kan främja yngre elevers språkutveckling i engelska som främmande språk. Detta görs genom att fokusera på främjandet av barns språkinlärning, hur lärare bör arbeta med sång, rim och ramsor inom engelska som främmande språk, samt lärares attityder till ett sådant arbetssätt. LÄS MER

  5. 5. Engelskinlärning i förskolan och grundskolans tidiga år : En kvalitativ studie om lärarnas uppfattningar om tidig engelskinlärning

    Kandidat-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Helené Bard; [2014]
    Nyckelord :Tidig engelskinlärning; Grundskola; Engelska; Andraspråksinlärning; Språkutveckling; Tidig engelskinlärning; EFS- klassrum; Lärarutbildning; Mångkulturell skola;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen var att undersöka lärarnas uppfattning om betydelsen av tidig engelskinlärning i förskola och skola. Lärarnas utmaningar med att ta vara på de ungas kontakt med engelska via fritiden och bygga på denna i undervisningen. Vidare lärarnas utmaningar med flerspråkiga elever. LÄS MER