Sökning: "barns erfarenheter av naturvetenskapliga fenomen"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden barns erfarenheter av naturvetenskapliga fenomen.
1. Designbaserad studie om det fysikaliska fenomenet flyta och sjunka med förskolebarn. : "Vattnet har muskler" och myntet är "starkt"!
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : The purpose of this study is to contribute with knowledge about how an investigative approach can be used as a valuable platform to develop preschool children's understanding of the physical phenomenon of floating and sinking. The participants were 4–5-year-old children from a preschool in Central Sweden. LÄS MER
2. Fysikundervisning med och utan stöttning : En designstudie om det fysikaliska fenomenet flyta och sjunka
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur ett stöttande arbetssätt utvecklar barns ämneskunskaper i undervisning om flyta och sjunka som fenomen. I studien deltog förskolebarn i åldrarna två till fem år, som gick på en åldersblandad avdelning i en förskola i Mellansverige. LÄS MER
3. Nyfikna pedagogers möten mednaturvetenskapliga fenomen : En kvalitativ studie om pedagogisk innehållskompetenssom förutsättning för undervisning i naturvetenskap iförskolans utemiljö
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Forskning visar att undervisning av naturvetenskap i förskolans utemiljö främst innefattar ämnetbiologi men däremot förekommer inte kemi och fysik i samma utsträckning, vilket kan bero påbristande självförtroende och otillräcklig kunskap. Det är viktigt att barn redan i förskolan får mötade naturvetenskapliga ämnena och pedagogers PCK är en grundläggande faktor för barns utvecklingoch lärande. LÄS MER
4. "Isen försvinner!" : En studie om förskolans yngsta barns kommunikation i relation till fasomvandlingen från fast form till flytande form.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : Den här undersökningen har sitt fokus på förskolans yngsta barn, 1 – 2,5 år, och deras kommunikation i relation till fasomvandlingen från fast form till flytande form. Syftet med undersökningen är att belysa hur förskolans yngsta barn kommunicerar om naturvetenskapliga fenomen. LÄS MER
5. "Åh, titta! Titta hur det ser ut!" : Små barns interaktion med digital teknik i naturvetenskapligt utforskande
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syftet med studien var att synliggöra hur små barn interagerar med ett mikroskop-ägg i utforskandet av naturvetenskapliga fenomen. I förskolans uppdrag ingår att arbeta med natur-vetenskap och teknik i barnens vardag. LÄS MER