Sökning: "barns finmotoriska utveckling"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden barns finmotoriska utveckling.

  1. 1. Att börja använda ett högteknologiskt AKK : En 6-årings kommunikativa förmågor under de första månaderna efter introduktion av en pratapparat

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Jessica Jonsson; Olsson Ronja; [2017]
    Nyckelord :augmentative and alternative communication; AAC; high tech; speech generating device; SGD; communication; communicative; resources; observation; conversation analysis; CA; multimodal interaction analysis; alternativ och kompletterande kommunikation; AKK; högteknologisk; kommunikativ; observation; samtalsanalys; CA; multimodal interationsanalys;

    Sammanfattning : When an individual’s ability to communicate with speech does not function as expected, in many cases, augmentative and alternative communication, (AAC), can serve as a support interaction with other persons. The purpose of this study is to investigate how a specific child’s communicative possibilities and abilities develop during the first months after introducing a speech generating device. LÄS MER

  2. 2. Motoriken i inomhusmiljön : Barns fysiska aktivitet i förskolans inomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Amanda Friman; Jennifer Gustafsson; [2017]
    Nyckelord :förskola; motorik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om hur förskolans inomhusmiljö kan gynna barnens motoriska utveckling. De frågeställningar vi vill undersöka är: 1.) Hur uppfattar förskollärare att inomhusmiljön på förskolan påverkar barns motorik? 2. LÄS MER

  3. 3. ”Skogen ger så mycket mer än en vanlig förskolegård” : En kvalitativ studie om förskollärares tankar kring arbetet med barns motoriska utveckling i den närliggande utomhusmiljön

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Simon Peltola; Suzette Svensson; [2016]
    Nyckelord :utomhusmiljö; förskola; utomhuspedagogik; motorik;

    Sammanfattning : Studien behandlar förskollärares tankar kring hur de arbetar med barns motorik i den närliggande utomhusmiljön. Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare med stort engagemang för utomhusaktiviteter främjar alla barns motoriska utveckling i utomhusmiljön. LÄS MER

  4. 4. Lekens betydelse för små barns lärande- Leken som social arena

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Jennica Pehrsson; [2011]
    Nyckelord :lek; socialisation; lärande; utveckling; kommunika;

    Sammanfattning : SammanfattningHuvudsyftet med arbetet är att studera vilken betydelse leken har för små barns lärande, hur leken fungerar somsocial arena för yngre barn och hur leken främjar små barns utveckling av den sociala kompetensen. Ett mindresyfte är att se huruvida leken främjar kommunikationen för yngre barn, både den verbala och den kroppsliga. LÄS MER

  5. 5. Motoriska begränsningars påverkan på prestationen vid arbetsminnesspanntestning : En undersökning genom nonordsrepetition hos personer med en normalfungerande motorik

    Kandidat-uppsats, Logopedi

    Författare :Caroline Backlund; Maja Crona; [2011]
    Nyckelord :Arbetsminnesförmåga; nonordsrepetition; motoriska begränsningar; könsskillnader;

    Sammanfattning : Arbetsminnet består av flera komponenter, där den fonologiska loopens akustiska och artikulatoriska system samverkar då auditiv information tas emot och bearbetas. Testning av loopens funktion kan ske genom undersökning av arbetsminnesspannet vid nonordsrepetition. LÄS MER