Sökning: "barns grupprocesser"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden barns grupprocesser.
1. Att främja barns utveckling, psykosociala hälsa och välbefinnande genom musik i skolan : En kunskapsöversikt
Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete och kriminologiSammanfattning : This thesis’ purpose is to review how music in school settings contributes to children’s development, psychosocial health, and well-being. The undertaken method is a compilation of current research which focuses on different themes within the field of music in school settings: group processes, personality processes, cognitive processes, and contribution to society. LÄS MER
2. Barn i kris : Specialpedagogers tankar om bemötande av och arbete med barn i kris
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie är att utvinna kunskap ur åtta specialpedagogers berättelser om deras arbete med barn i kris. Studien bygger på en kvalitativ metod genom semistrukturerade intervjuer och en tematisk innehållsanalys. LÄS MER
3. Sociala grupprocesser och mobbning i mellanstadiet : Forskning och föräldraperspektiv
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Syftet med studien var att öka kunskapen om föräldrars förståelse av mobbning, genom att utifrån tidigare forskning som inkluderar kontext och sociala grupprocesser beskriva tolka och förstå hur föräldrar uppfattar fenomenet. Urvalet bestod av sex föräldrar som alla hade barn i mellanstadiet. LÄS MER
4. På spaning efter delaktighet : En fallstudie om barns delaktighet i förskoleklass och på fritidshem.
Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/Skola på vetenskaplig grundSammanfattning : Delaktighet är ett begrepp som är av stor betydelse i den dagliga verksamheten i skolan. Det är viktigt att få tillhöra och vara del av en kontext. Syftet med denna fallstudie är att upptäcka och förstå hur pedagoger erbjuder barn delaktighet i förskoleklass och på fritidshem. LÄS MER
5. Fritidshemmet och den sociala inlärningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien var att skapa en förståelse för hur pedagogerna på fritidshem främjar barns sociala utveckling. I styrdokument och litteratur om fritidshemmets roll tas det upp hur arbete ska främja utveckling hos individer, men sällan hur det ser ut i verkligheten. LÄS MER