Sökning: "barns identifikation"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden barns identifikation.

  1. 1. Utmaningar med dokumentation i förskolan : En kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Frida Kristiansson; Stina Lindelöf; [2022]
    Nyckelord :dokumentation; förskola; kunskapsöversikt; systematiskt kvalitetsarbete;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt tar utgångspunkt i skrivningarna om dokumentation i läroplanen för förskolan Lpfö 18. Att dokumentera samt kritiskt granska barns individuella utveckling och lärande samtidigt som utvärdering av den egna verksamheten fokuseras, har visat sig vara en svår balansgång. LÄS MER

  2. 2. Sjuksköterskors erfarenheter av att arbeta med barn som misstänks fara illa : En systematisk litteraturöversikt

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Ida Bengtsson; Carolina Berg; [2022]
    Nyckelord :barn som far illa; misshandel; våld mot barn; omvårdnad; erfarenheter; sjuksköterskor; litteraturöversikt;

    Sammanfattning : Barnkonventionen fastslår alla barns rättigheter, och befäster att barn ska skyddas från att fara illa. Barn kan fara illa genom fysisk och psykisk misshandel, eller genom försummelse och vanvård. Barn som far illa löper risk att drabbas av långvariga konsekvenser, både psykiska och fysiska. LÄS MER

  3. 3. Vad är särskilt med ett särskilt begåvat barn?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Emelie Andersson; Camilla Nyström; [2021-02-08]
    Nyckelord :Gifted children; very able children; phenomenographY; identification; special educator;

    Sammanfattning : Syfte Det övergripande syftet med studien är att få kunskap om hur sju specialpedagoger uppfattar att särskild begåvning hos barn yttrar sig. Vidare är syftet att undersöka hur dessa specialpedagoger uppfattar särskilt begåvade barns behov av stöd i skolan och hur stödet kan se ut. LÄS MER

  4. 4. Vem där? En intersektionell analys av identifikationsmöjligheter i barnlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Catrin Runeke Svensson; Emmy Åkesson; [2019]
    Nyckelord :identifikation; identitet; förskola; hem; intersektionalitet; kön; klass; miljö;

    Sammanfattning : I förskolan är litteratur en stor del av barns vardag och de har ofta möjlighet att själva styrasin läsning beroende på vilken bok som tilltalar dem. Vid många tillfällen under en dag skerdock också läsning av böcker som pedagogerna väljer ut. LÄS MER

  5. 5. Barn som upplever våld i nära relation: våldets konsekvenser ur ett genusperspektiv : En kvalitativ studie om barnets påverkan av upplevt våld i nära relation

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Sebastian Johansson; Kataline Östman; [2019]
    Nyckelord :våld i nära relation; gender stereotypes effect on children; family violence; domestic violence; boys; girls.;

    Sammanfattning : En kvalitativ studie som undersöker hur barn kan påverkas av upplevt våld i nära relation och hur våldets orsaker kan förstås och förebyggas. Studien är baserad på fyra intervjuer med yrkesverksamma socionomer som har erfarenhet av arbete inom våld i nära relation. LÄS MER