Sökning: "barns identitetsarbete"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden barns identitetsarbete.
1. Barns identitetsarbete i olika utbildningskontexter
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Precis som alla andra frågar sig även barn vilka de är och hur de skall bli den de vill vara. Deras identitetsarbete formas i skolan, fritidshemmet och andra utbildningskontexter i och med att platser där de spenderar mycket av sin tid. I denna litteraturöversikt kopplas identitetsarbete samman med olika utbildningskontexter. LÄS MER
2. Identitet i förskolan : En intervjustudie om förskollärares uppfattningar och arbetssätt kring begreppet identitet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Vi vill med denna studie diskutera begreppet identitet i förhållande till förskolans utbildning och samtidigt öka förståelsen för hur utbildningen kan utformas för att skapa goda förutsättningar för barns identitetsskapande. För att kunna uppnå syftet har följande frågeställningar använts: Hur beskriver några förskollärare begreppet identitet? och Hur kan identitetsarbete komma till uttryck i förskolans utbildning enligt förskollärarna? I denna studie används kvalitativ intervju som metod och urvalet är sex förskollärare i tre olika kommuner. LÄS MER
3. ”Mä oon niinko… ruotsinsuomalainen” ”Jag är liksom... sverigefinsk” : Om sverigefinska barns identitetssarbete
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : This master thesis is a study on identity construction of a group of 9-14 year old children with Finnish origin in Sweden. In 2000 Sweden granted a special status of a national minority to five indigenous minorities, of which the Sweden-Finns are one, by ratifying European council’s framework convention for protection of national minorities. LÄS MER
4. Skolgården och bostadsområdet : En strukturerad litteraturstudie om barns utveckling och sociala interagerande i utemiljöer
L3-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierSammanfattning : Denna strukturerade litteraturstudie syftar till att undersöka vad forskning säger om hur skolgården och bostadsområdet påverkar barnen som individer, deras identitetsarbete samt hur barnen använder sig av platser. Internationell och nationellforskning har analyserats utifrån tre frågeställningar som i uppsatsen besvaras under tre rubriker. LÄS MER
5. Bildskapande i förskolan : Uppfattningar och resonemang om bildskapandets roll i barns identitetsarbete
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : .... LÄS MER