Sökning: "barns inflytande fenomenografi"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden barns inflytande fenomenografi.

  1. 1. Pedagogisk dokumentation i förskolan : En undersökning av förskollärares uppfattningar om sitt arbete med pedagogisk dokumentation

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Agnes Ringia Vallin; [2023]
    Nyckelord :Pedagogisk dokumentation; förskolan; förskollärare; barns delaktighet; fenomenografi;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker förskollärares uppfattningar om sitt arbete med pedagogisk dokumentation. Datamaterial har samlats in med hjälp av semistrukturerade intervjuer av förskollärare. Studiens utgångspunkt är fenomenografiska teoretiska perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Vägen till barns sociala och kommunikativa relationsutveckling via musikens inflytande : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Frida Lindberg; Evelina Johansson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; kommunikation; medvetenhet; musik; pedagoger; relationsskapande; social utveckling; uppfattningar;

    Sammanfattning : Denna studie grundar sig kring ett musikintresse som ledde fram till en hypotes om att musik potentiellt kan bidra till barns sociala och kommunikativa relationsutveckling. Hypotesen uppkom i samband med ett spänningsfält kring våra egna uppfattningar av vad musik kan bidra till jämfört med vad vi har upplevt utifrån genomförda verksamhetsförlagda utbildningar. LÄS MER

  3. 3. ”Att komma in och se vad de gör och hur de har det” – när gränsen mellan inblick och inflytande är suddig. : – en kvalitativ studie rörande vårdnadshavares uppfattningar om möjligheter till inflytande i förskolan angående deras barns behov.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Caroline Hed; Linnéa Hernberg; [2023]
    Nyckelord :inflytande; vårdnadshavare; samarbete; behov; uppfattningar; fenomenografi;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur vårdnadshavare uppfattar att de ges möjlighet till inflytande i den svenska förskolan angående deras barns behov. För studien har en kvalitativ metod, i form av sju semi-strukturerade intervjuer med vårdnadshavare, använts. LÄS MER

  4. 4. Barn ska få inflytande men inte över allting : En fenomenografisk studie om förskollärares föreställningar om barns delaktighet och inflytande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Lisa Johansson; Melina Söderlund; [2023]
    Nyckelord :Children´s rights; influence; participation; phenomenographic; preschool; Barns rättigheter; delaktighet; fenomenografi; förskola; inflytande;

    Sammanfattning : The purpose of this qualitative study is to contribute with increased knowledge regarding preschool teacher’s notions of children’s participations and influence in preschool. To find out about this we used semi-structured interviews as a method when we interviewed eights preschool teachers in four different preschools in the same municipality. LÄS MER

  5. 5. ”Alla får bestämma, inte bara vuxna” : En fenomenografisk studie om förskolebarns inflytande i den barninitierade leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Madeleine Jansson; Emelina Rönström; [2023]
    Nyckelord :Child-initiated play; children s own play; children s perspective; influence; phenomenography; the role of educators; Barninitierad lek; barns egen lek; barns perspektiv; fenomenografi; inflytande; pedagogers roll;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka barnens inflytande i den barninitierade leken utifrån deras perspektiv för att uppmärksamma barnens inflytande i förskolans verksamhet. Frågeställningarna är; Vad uppfattar barn som barninitierad lek i förskolan? och Hur uppfattar barn sitt inflytande över den barninitierade leken? Den barninitierade leken innefattar att barnen fritt får styra sin egen lek utan pedagogers medverkan. LÄS MER