Sökning: "barns känslomässiga behov"
Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade orden barns känslomässiga behov.
1. Omsorgsbegreppet i förskolans värld - förskollärares uppfattningar av fenomenet omsorg
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka förskolelärares erfarenheter av omsorgsbegreppet relaterat till utveckling och lärande. Forskningen kommer att baseras på en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. Under vår undersökning har vi intervjuat sex förskolelärare på olika förskolor. LÄS MER
2. Att vara barn till en förälder med psykisk sjukdom : En litteraturöversikt av barns erfarenheter
Magister-uppsats, Röda Korsets HögskolaSammanfattning : Psykisk sjukdom kan påverka känslomässiga och sociala färdigheter vilket i sin tur kan påverka föräldraskapet. Det finns en ökad börda för de barn som lever med en psykiskt sjuk förälder. LÄS MER
3. Sjuksköterskans upplevelse av att vårda barn i livets slutskede
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: Att vårda barn i livets slutskede är en arbetsuppgift som ingår i många sjuksköterskors vardag och något de flesta sjuksköterskor kommer stöta på någon gång under sitt yrkesliv. Att vårda barn i livets slutskede är en påfrestande arbetsuppgift för sjuksköterskan som kan väcka många starka känslor. LÄS MER
4. Vårdpersonals erfarenheter av att vårda barn i livets slutskede : En litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnadSammanfattning : Bakgrund: I Sverige dör ca 90 000 människor varje år, varav 550 av dessa är barn. Specialiserad palliativ vård samt specialistutbildningar inom palliativ vård är generellt inte utformad för vård av barn i livets slutskede. LÄS MER
5. Från förskola till förskoleklass : – Övergången för barn i behov av särskilt stöd under en pandemi
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)Sammanfattning : Andreasson, Marina & Cartner, Annette (2022). Från förskola till förskoleklass – Övergången för barn i behov av särskilt stöd under en pandemi. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER