Sökning: "barns könstillhörighet"
Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden barns könstillhörighet.
1. Barns lärande genom leken : spelar genus någon roll?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Studien har sin grund i att barn inte ges samma förutsättningar att utveckla ett lärande beroende på deras könstillhörighet. Det här framkom i en rapport från år 2023 utgiven av Jämställdhetsmyndigheten, vilken visar att barn från förskolan upp till gymnasiet har olika förutsättningar till ett lärande beroende på kön. LÄS MER
2. Föräldraskapsrättslig presumtion – med utgångspunkt i vems bästa?
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : Nya föräldraskapsrättsliga presumtionsregler har sedan första januari 2022 gjort faderskapspresumtionen sällskap i första kapitlet föräldrabalken. Detta innebär att föräldraskap numera ska presumeras för en kvinna som är gift eller registrerad partner med modern, och ett faderskap respektive moderskap ska presumeras för en make som inte har fött barnet, när någon av makarna eller båda har ändrat könstillhörighet. LÄS MER
3. Kan brandmannen vara en flicka? : En empirisk studie om elevers uppfattning om yrken i relation till kön.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Förevarande studies är att undersöka elevers uppfattningar om yrken i förhållande till kön och huruvida elevens könstillhörighet har påverkan på deras inställning. Studien ämnar även att studera om litteratur kan inverka på elevers uppfattningar om yrken. LÄS MER
4. Lava-zombies och pusslekar : En kvalitativ studie med syfte att undersöka förskollärares syn på om de lekredskap och/eller ytor som erbjuds i förskolans utemiljö påverkar barns lekar ur ett genusperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Barn idag tillbringar en stor del av deras barndom på förskolan och mycket av dagarna där spenderas i utemiljöerna. Att förskolan ska erbjuda och sträva efter att barnen ska mötas och behandlas på jämlikt vis är en viktig fråga inom förskolan men det krävs kunskap och förståelse för hur jämlikt tolkas och användas. LÄS MER
5. Medvetna val : Rosa, blått och allt däremellan
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskapSammanfattning : Skolan har i uppdrag att aktivt och medvetet främja elevernas lika rättigheter oberoende av deras könstillhörighet samt att aktivt verka för jämställdhet. Det är därför av stor vikt att pedagoger reflekterar över vilka normer som framställs i skolan och hur det går att arbeta för att motarbeta reproduktion av dessa. LÄS MER