Sökning: "barns kognitiva inlärning"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden barns kognitiva inlärning.

  1. 1. Förskollärares arbetssätt för att möjliggöra god anknytning under enskild- och gruppintroduktion : En kvalitativ intervjustudie ur ett förskollärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Karin Johansson; Linda Lazarevic; [2022]
    Nyckelord :Introduktion; anknytningsteori; kvalitativ intervju; förskollärare;

    Sammanfattning : VFU-perioderna påvisade att introduktionen var en viktig del i förskolans verksamhet för både barn och vårdnadshavare. Vi ville forska mera inom detta område.Studiens bakgrund tar upp anknytningsfaktorers betydelse inom introduktion av de yngsta barnen och deras vårdnadshavare. LÄS MER

  2. 2. En liten hund med stora känslor : Information om hundars kroppsspråk för barn

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Nathalie Sjögren; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Undersökningar visar att barn kan ha stor nytta av att interagera med hundar. Samvaron mellan hundar och människor har många positiva effekter och ökar vårt välmående. Men rapporter visar också att det finns negativa aspekter som uppkommer av vår interaktion med hundar. Barn i synnerhet löper stor risk att bli bitna av hundar. LÄS MER

  3. 3. Pedagogers syn på relationen mellan rörelseträning och inlärning : En kvalitativ studie av elever med koncentrationssvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Charles Carayol; [2017]
    Nyckelord :Koncentration; motorik; fysisk aktivitet; neuropsykiatrisk funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare ser på relationen mellan inlärning och rörelseaktivitet, samt om de anser att barn med behov av särskilt stöd har ett större behov av fysisk aktivitet jämfört med andra barn. Frågeställningar Hur ser lärare idag på sambandet mellan fysisk aktivitet och inlärningsförmåga? Anser lärarna idag att barn i behov av särskilt stöd har ett större behov av daglig fysisk aktivitet jämfört med barn utan behov av särskilt stöd? Metod För att få svar på frågorna utfördes en kvalitativ undersökning i form av intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Teknik i förskolan : en kvalitativ studie om pedagogers tankar om teknik och tekniska system i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Anna Johansson; [2015]
    Nyckelord :Förskolan; pedagoger; teknik; tekniska system;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ur pedagogers syn få en uppfattning om hur de arbetar med teknik i förskolan och om tekniska system synliggörs för barnen i förskolans verksamhet, samt hur pedagogerna ser på sin egen roll i barns inlärning. Som metod har semistrukturerade intervjuer används. LÄS MER

  5. 5. Ger goda matvanor bättre skolprestationer? : Kunskapsöversikt

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Gun-Charlotte Johansson; Marie Eckerstrand; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att bidra till en ökad förståelse kring kostens betydelse för barns kognitiva utveckling samt deras förmåga till inlärning:Vilken påverkan har kosten förbarns inlärning och kognitiva utveckling? Metoden är en kunskapsöversikt med 13 analyserade artiklar. Resultatet visar att lång amningstid ger färre ADHD symtom, hyperaktivitetoch impulsivitet hos barnet. LÄS MER