Sökning: "barns kunskap om kroppen"

Visar resultat 1 - 5 av 41 uppsatser innehållade orden barns kunskap om kroppen.

  1. 1. Blicken på barnet - blicken på pedagogen : En essäistisk undersökning av blickars betydelse i förskolan

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Anna Teern; [2023]
    Nyckelord :glances; Hannah Arendt; Maurice Merleau-Ponty; acting; body; cold gaze; soft gaze; techne; phronesis; preschool; younger children; practical knowledge; blickar; Hannah Arendt; Maurice Merleau-Ponty; handlande; kropp; kall blick; mjuk blick; techne; fronecis; förskola; yngre barn; praktisk kunskap;

    Sammanfattning : I denna essä undersöker jag blickarnas betydelse i förskolan i relation till de yngsta barnen. För att få en kontrast som förtydligar och tillför mer komplexitet får mitt umgänge med hästar och ridning vara med. I min undersökning av blickarna utgår jag från en glidande skala mellan en varm mjuk blick och en kall hård blick. LÄS MER

  2. 2. Identification of Child Maltreatment : A Systematic Literature Review on Professionals' Identification of Child Maltreatment and the Influencing Factors that Affect their Ability to Act.

    Magister-uppsats, Jönköping University/HLK, CHILD

    Författare :Jenny Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Child maltreatment; child abuse; child neglect; professionals; identifying; child security; Barn; misshandel; försummelse; yrkesverksamma; identifiering; skyddsnät;

    Sammanfattning : Several organizations actively work for children's rights to a safe and secure upbringing (WHO, 2022b; UNICEF, 2021). Despite this, over 1 billion children were exposed to physical, sexual, or psychological/emotional harm in 2021 (WHO, 2022c). LÄS MER

  3. 3. “Knäkontroll känns som en av de viktigaste sakerna att lägga tid på” : Unga vuxnas upplevelser och erfarenheter av genomförande av det skadeförebyggande träningsprogrammet “Knäkontroll” inom fotboll. En intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kvinnors och barns hälsa

    Författare :Linus Bjurdalen; Gustav Nygren; [2023]
    Nyckelord :Fysioterapi; Knäkontroll; Skadeprevention; knäskada; fotbollspelare; unga vuxna; Physiotherapy; Knee Control; Injury prevention; knee injury; football players; young adults;

    Sammanfattning : Bakgrund: Knäkontroll är ett svenskt skadeförebyggande träningsprogram som visat sig ha god effekt för prevention mot främre korsbandsskador vilket är en vanlig knäskada inom fotboll både på herr- och damsidan. Idag finns det studier som utforskat tränares syn och erfarenheter av Knäkontroll och generell skadeförebyggande träning, i nuläget finns det dock en kunskapslucka om vad fotbollsspelare själva har för upplevelser och erfarenheter av att genomföra träningsprogrammet Knäkontroll. LÄS MER

  4. 4. Kost som undervisningstillfälle : En kvalitativ studie om den pedagogiska måltiden i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Nathalie Söderberg; Jennifer Kronsteiner; [2023]
    Nyckelord :Pedagogiska måltiden; kost; sociokulturellt perspektiv; undervisningstillfälle; kvalitativ studie;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur den pedagogiska måltiden används som ett undervisningstillfälle om kost med barnen och hur pedagogerna belyser kostens betydelse för barnen under måltiden. Metod: Studien genomfördes med hjälp av intervjuer och videoinspelningar som primärt följde pedagogens roll vid den pedagogiska måltiden. LÄS MER

  5. 5. Hur gynnas barns utveckling och lärande av estetiska uttrycksformer? : En studie om förskollärares uppfattningar av estetiska uttrycksformer.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Hanna Holmquist; Petra Ekenborg; [2022]
    Nyckelord :Aesthetics; learning; learning environments; teaching and atmosphere.; Atmosfär; estetik; lärande; lärmiljöer och undervisning.;

    Sammanfattning : The purpose of our study is to increase knowledge about how preschool teachers support children's development and learning through the aesthetic forms of expression in preschool education. We chose to use a qualitative study with a phenomenographic methodological approach and this method is based on interviews in a semi-structured form. LÄS MER