Sökning: "barns kunskap om kroppen"

Visar resultat 21 - 25 av 41 uppsatser innehållade orden barns kunskap om kroppen.

  1. 21. Lek och barns motoriska utveckling i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares syn på leks relation till barns motoriska utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Lina Nilsson; [2018]
    Nyckelord :Preschool teacher; play; motor development; preschool; indoor environment; outdoor environ-ment; body; Maurice Merleau-Ponty; Förskollärare; lek; motorisk utveckling; förskolan; inomhusmiljön; utomhusmiljön; kroppen; Maurice Merleau- Ponty;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att bidra med kunskap om hur förskollärare ser på lek och dess betydelse för barns motoriska utveckling. De har fått dela med sig av sina tankar om hur lek och motorisk utveckling har för relation och vad förskollärare anser är deras roll vad gäller lek och motorisk utveckling. LÄS MER

  2. 22. Barns inflytande i förskolan : med fokus på barns perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sara Andersson; Jessica Svensson; [2018]
    Nyckelord :inflytande; förskola; förhållningssätt; barn; delaktighet;

    Sammanfattning : För att kunna ge barn inflytande behöver man försöka komma nära barnets perspektiv, vilket man gör genom att lyssna på, försöka förstå och bekräfta barnet. Det ger barnet en upplevelse av att det jag förmedlar, säger eller på olika sätt visar med kroppen- det är viktigt! Att uttrycka sig lönar sig, för då hjälper någon mig. LÄS MER

  3. 23. Förskolegården : En plats för barns naturvetenskapliga möten

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Elisabeth Johansson; [2018]
    Nyckelord :Plats; material; förskolegården; naturvetenskap; meningsskapande;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra till kunskap om förskolebarns naturvetenskapliga meningsskapande genom att ta del av deras handlingar i mötet med material på förskolegården. De två frågeställningarna som har guidat i genomförandet av studien är: Vilka av förskolebarnens handlingar kan urskiljas som naturvetenskapligt meningsskapande på förskolegården? Vilka möjligheter erbjuder platsen (förskolegården) för förskolebarnens handlingar och naturvetenskapliga meningsskapande?   Studien utgår från en mikroetnografisk ansats. LÄS MER

  4. 24. Elevers fysiska aktivitet - en enkätstudie om attityder och uppfattningar hos lärarstudenter vid svenska lärarutbildningar

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Människan i rörelse: hälsa och rehabilitering

    Författare :Olof Lundquist; Andreas Thersthol; [2018]
    Nyckelord :vardagsmotion; skolan; barn ungdomar; lärande; fysisk inaktivtet; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Titel: “Elevers fysiska aktivitet - en enkätstudie om attityder och uppfattningar hos lärarstudenter vid svenska lärarutbildningar” Bakgrund: Den mänskliga kroppen mår bra av att röra på sig. Fysisk aktivitet är en viktig del i sjukdomsprevention och i många fall även i behandling av sjukdom. LÄS MER

  5. 25. Barns rörelse i förskolans verksamhet : Hur rörelseaktiviteter integreras i förskolans verksamhet enligt uppfattningar från förskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Suzanne Sandholm; Susanne Gerndt; [2017]
    Nyckelord :Movement and motor skills; motion and motor development; movement and learning; varying environments; forms of movement; Rörelse och motorik; rörelse och motorisk utveckling; rörelse och lärande; varierande miljöer; rörelseformer;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att bidra med kunskap om varför det är viktigt att barn får delta i olika rörelseaktiviteter på förskolan. Uppsatsen kommer bland annat att lyfta hur förskollärare tänker kring rörelse, vilka former av rörelse som integreras samt vilka förutsättningar pedagogerna upplever att de har när det gäller att erbjuda barnen olika rörelseaktiviteter. LÄS MER