Sökning: "barns lärande södertörns högskola"

Visar resultat 1 - 5 av 69 uppsatser innehållade orden barns lärande södertörns högskola.

  1. 1. Vad är fri lek i förskolan, egentligen? : En kvalitativ studie om hur förskollärare ser på fri lek

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Amanda Alexis; Max Backholm; [2023]
    Nyckelord :Frihet; fri lek; förskollärare; lek och lärande; lek; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att skapa en förståelse kring förskollärares syn på begreppet ”fri lek” och vilket utrymme de ger ”fri lek” i förskolan. Vi undersöker i studien även ”fri lek” som fenomen och problematiserar hur pass fri den egentligen är. LÄS MER

  2. 2. Konsten att bedöma barn i förskolan : En vetenskaplig essä om hur förskollärares praktiska kunskap påverkar bedömningen (omdömningen) av barn i förskolan

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Elin Öhman; [2023]
    Nyckelord :assessment; early childhood education; practical knowledge; assessment practice; hermeneutic; bedömning; förskola; praktisk kunskap; bedömningspraktiker; hermeneutik;

    Sammanfattning : Denna vetenskapliga essä undersöker hur bedömning av barn i förskolan påverkar barnens lärande och utveckling. Essän tar avstamp från fyra fall då barn bedöms i förskolan. I gestaltningarna framkommer tvivel huruvida bedömning av barn är något som ingår i förskolläraruppdraget. LÄS MER

  3. 3. Jag skulle hellre vilja göra det här. : En kvalitativ studie om hur pedagoger i fritishem, resonerar kring elevinflytande och hur de integrerar den i verksamheten.

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildning och Estetiska lärprocesser

    Författare :Marianne Dahlin; Aire Kaasik Lindblad; [2023]
    Nyckelord :student influence; childs perspective; children s perspective; leisure time center; elevinflytande; barnperspektiv; barns perspektiv; fritidshem;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur pedagoger i fritidshem resonerar kring elevinflytande. Mer specifikt analyseras hur sju pedagoger upplever att elevinflytande integreras i undervisningen. Tillgång till skola har funnits i Sverige sedan 1000-talet då kyrkan stod som källan till kunskap. LÄS MER

  4. 4. Miljö och klimatundervisning på fritidshemmet : att ta tillvara på barns perspektiv

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Pierre Vincensini; [2023]
    Nyckelord :miljöundervisning; klimatförändringar; klimatkrisen; fritidshem; barns perspektiv; barnperspektiv; interkulturalitet; transformativt lärande;

    Sammanfattning : I den här vetenskapliga essän undersöks miljöundervisning och speciellt klimatundervisning för elever på fritidshemmet. Fokus ligger på frågan om barns perspektiv på och i denna undervisning och på hur fritidshemsläraren kan ge tillräckligt stort utrymme till det. LÄS MER

  5. 5. "Jag lär mig att sitta tyst och vara duktig" : Om barns syn på kunskap och lärande i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Camilla Bengtsson; Lisa Tistad; [2022]
    Nyckelord :leisure centre; perception of knowledge; learning; students view of learning; The Mosaic Approach; Fritidshem; barns kunskapssyn; lärande i fritidshem; Mosaikmetoden;

    Sammanfattning : This paper describe children's perception of knowledge and learning in Swedish leisure centers (fritidshem). To shed light on this subject the authors observed and interviewed children in two different leisure centers. The data has been collected using the Mosaic Approach. LÄS MER