Sökning: "barns läsande och skrivande"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden barns läsande och skrivande.

  1. 1. I en värld av bokstäver : undervisning inom tidig litteracitet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jolanta Zminkowska; [2023]
    Nyckelord :tidig litteracitet; early literacy; skrivutveckling; läsutveckling; undervisning; förskola.;

    Sammanfattning : Inledning Kommunikation är en viktig del av det sociala samspelet. Att kunna hantera skriven text, både som konsument – genom läsning och producent – genom skrivning, ger oss möjlighet att ta till sig ny kunskap och utföra rättigheter som varje enskild människa har i ett demokratiskt samhälle. LÄS MER

  2. 2. Bilderböcker som språkutvecklande verktyg : - en innehållsanalys av utvalda Alfons Åberg-böcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad

    Författare :Emily Waldeman; Mimmi Sandberg; [2020]
    Nyckelord :Alfons; barn; Bergström; förskola; innehållsanalys; läsa; multimodal; skriva; socialkonstruktionism; språkutveckling; substantiv; Åberg;

    Sammanfattning : Denna studie kommer att göra en innehållsanalys av fyra utvalda Alfons Åberg böcker. I böckerna kommer vi se närmare på illustrerade ord, utmärkande ord i berättelsetexten och läsande eller skrivande karaktärer. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares beskrivningar av barns berättande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Leah Hjalmarsson; [2019]
    Nyckelord :berättande; didaktisk design; förskola; kommunikation; literacy; multimodalitet; semiotik;

    Sammanfattning : Grundtesen är att barn i förskolan använder resurser, medier och teknologi i sitt meningsskapande och erövrande av språk. Förutom texter möter barn bilder, tecken och andra skriftspråkliga aktiviteter som är komplexa och varierade. Barns läsande och skrivande förenades och har fått en utvidgad betydelse i begreppet literacy. LÄS MER

  4. 4. Litteracitet hos barn i förskolan : Hur språket kan främjas och intresset för läsning och skrivning väckas

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Mikaela Skoglund; [2016]
    Nyckelord :Litteracitet; Språkfrämjande arbetssätt; Läs- och skrivintresse; Förskola;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur förskollärare kan arbeta språkfrämjande med barn i åldrarna 1-5 och hur man genom språkfrämjande aktiviteter kan utveckla barnens språk samt öka intresset för barnets eget läsande och skrivande. För att kunna besvara frågeställningarna kopplade till syftet har jag använt mig av den kvalitativa metoden med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 5. "I början kanske det kan vara bättre att använda dator" : Barns tankar och upplevelser om arbete med digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Elisabeth Hagemann; Åsa Timring; [2015]
    Nyckelord :digitala verktyg; språkinlärning;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att få ökad kunskap om hur elever upplever arbetet med digitala verktyg i sin läs- och skrivinlärning. Vårt intresse var att undersöka utifrån ett barnperspektiv och förmedla barns perspektiv. Tidigare forskning kring hur elever upplever och ser på digitala verktyg finns det lite om. LÄS MER