Sökning: "barns läsning"
Visar resultat 11 - 15 av 297 uppsatser innehållade orden barns läsning.
11. Hur får vi elever i mellanstadiet att vilja läsa? En kvalitativ studie av hur lärare arbetar med läsmotivation.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur lärare i årskurs 4–6 arbetar med läsning och läsmotivation i undervisningen och hur deras arbetssätt förhåller sig till det forskningen säger. Teorin som ligger till grund för arbetet är Gambrells sju regler för läsmotivation. LÄS MER
12. Folkbibliotekariens erfarenhet av den läsfrämjande metoden läsande förebilder
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för historia och samtidsstudierSammanfattning : Att belysa folkbibliotekariens egna erfarenheter av det läsfrämjande arbete med läsande förebilder som metod är relevant för att få en djupare förståelse för vilken betydelse arbetssättet har för att främja barns och ungas läsning. Insikt om detta kan utgöra ett underlag för utvärdering av arbetssättet utifrån ett professionellt perspektiv och öka medvetenheten om metodens relevans. LÄS MER
13. Högläsning i förskolan: : - En kvalitativ studie om hur förskollärare kan stärka barns intresse för böcker och läsning
M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : .... LÄS MER
14. Högläsning - för barns språkutveckling i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka pedagogers uppfattningar och erfarenheter kring högläsning i samband med barns språkutveckling. Studien genomfördes med hjälp av semistrukturerade gruppintervjuer på två förskolor i Sverige, där deltagarna arbetade på olika avdelningar. LÄS MER
15. Sociala relationers och interaktioners påverkan på läsmotivation : En forskningsöversikt
M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : Eftersom läsning är centralt för skolarbete och kunskapsinhämtning och aktuella rapporter visar på barns sjunkande läsintresse, är det av vikt att skolan arbetar med att stärka läsmotivationen hos eleverna. Faktorer som forskning pekar på som betydelsefulla för läsmotivation är bland annat självtillit, självbild och upplevd autonomi. LÄS MER