Sökning: "barns lek fysisk aktivitet"
Visar resultat 6 - 10 av 70 uppsatser innehållade orden barns lek fysisk aktivitet.
6. Att skapa plats för barn : ett kombinerat masterarbete om hur barns behov av fysisk aktivitet bättre kan integreras i täta stadsmiljöer
Master-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planeringSammanfattning : .... LÄS MER
7. Fysisk aktiv lek i förskolans utemiljö : En kvalitativ studie om barns perspektiv på fysisk aktiv lek i förskolans utemiljö
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap kring fysisk aktiv lek i förskolans utemiljö utifrån barns perspektiv. Studien är relevant för förskolan då den kan ge kunskaper som kan påverka planering av verksamheten på ett sådant sätt att de bidrar till barns fysiskt aktiva lek och barns framtida hälsa. LÄS MER
8. Lek i natur : ett gestaltningsförslag till en lekmiljö vid Möckelsnäs trädgård och kulturcentrum
Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)Sammanfattning : Allt fler människor förlorar kontakt med naturen med minskad hälsa och välbefinnande som följd. Det finns dock flera fördelar med att vistas i naturmiljöer, till exempel blir barns lek mer mångsidig och mer fysisk aktivitet sker. LÄS MER
9. Utomhusverksamhetens betydelseför barns fysiska aktivitet : Öppna ytor och naturmark ger spring i benen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie är att tillföra kunskap om utomhusmiljöns betydelse för fysiskaktivitet i förskolans utomhusverksamhet. Studien baseras på en kvalitativ metod därobservationer och intervjuer är grunden för studiens datainsamling. LÄS MER
10. ”Jag vill ju bara leka som alla andra”
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektivSammanfattning : Bakgrund: Lek är en grundläggande aktivitet och en mänsklig rättighet. Genom att delta i lek tillägnar sig barn nya erfarenheter vilket leder till utveckling. Lekplatsers unika miljö möjliggör barns utveckling men för barn med funktionsnedsättning kan denna miljö innebära utmaningar av fysisk, social eller kognitiv karaktär. LÄS MER